Wyszukiwarka wbudowana w WordPressa jest dość prosta, przez co nie wiemy praktycznie nic na temat tego, w jaki sposób korzystają z niej użytkownicy naszego serwisu. Darmowa wtyczka Search Meter gromadzi dla nas informacje o wyszukiwanych frazach i przedstawia je w formie prostych, ale w większości przypadków wystarczających zestawień.
Po aktywacji wtyczki w menu Kokpit w panelu administracyjnym pojawi się nowa opcja Search Meter. Po jej wybraniu zostaniemy przeniesieni na stronę z zestawieniami wyszukiwanych fraz.
Sekcja Search summary (widoczna na zamieszczonym powyżej zrzucie ekranu) pokazuje najczęściej wyszukiwane frazy wczoraj i dzisiaj (Yesterday and today), w ciągu ostatnich 7 dni (Last 7 days) i w ciągu ostatnich 30 dni (Last 30 days). Lista jest uszeregowana według ilości wyszukań (Searches) i zawiera również ilość wyników, jakie otrzymała osoba wyszukująca (Results). Kliknięcie na wybraną frazę przeniesie nas do strony z wynikami wyszukiwania w panelu administracyjnym – niestety, przeszukane w ten sposób będą tylko wpisy (mimo że wyszukiwarka na stronie przeszukuje również strony i nasze własne typy wpisów).
Niżej znajduje się sekcja Unsuccessful search summary, zawierająca analogiczne zestawienia zawierające tylko wyszukiwane frazy, dla których nie zwrócone zostały żadne wyniki. Dzięki tym informacjom możemy zorientować się jakie tematy, o których jeszcze nie pisaliśmy, warto poruszyć w naszym serwisie.
U góry strony znajdują się zakładki Last 100 Searched i Last 500 Searches, na których znajdziemy odpowiednio listę ostatnich 100 i 500 wyszukiwań.
Lista ta zawiera dosyć szczegółowe informacje na temat wyszukiwań, takie jak adres IP osoby wyszukującej, używana przez nią przeglądarka czy adres strony odsyłającej (strona, na której nastąpiło użycie wyszukiwarki). Informacje te są gromadzone tylko gdy w ustawieniach wtyczki (Ustawienia → Search Meter) włączymy opcję Keep detailed information about recent searches (taken from HTTP headers).
Dane gromadzone przez wtyczkę Search Meter mogą posłużyć nam do udoskonalania treści znajdujących się w naszym serwisie oraz wskazać nam tematy, których szukają nasi odwiedzający, a o których jeszcze nie pisaliśmy. Większość tych informacji można wprawdzie wyciągnąć z Google Analytics, jednak jest to zdecydowanie bardziej czasochłonne zadanie.