Temat narzędzi wspomagających zarządzanie zadaniami do wykonania jest ostatnio bardzo popularny, a aplikacje tego typu powstają jak grzyby po deszczu. Nic więc dziwnego, że pojawiają się również wtyczki dla WordPressa, które wzbogacają panel administracyjny o listę rzeczy do zrobienia. Z wielu dostępnych rozszerzeń moją uwagę przyciągnęła wtyczka Cleverness To-Do List, która jest prosta, a jednocześnie ma wszystkie niezbędne funkcje.
Po aktywacji wtyczki w menu panelu administracyjnego pojawi się nowa sekcja Do zrobienia. Jak widać, wtyczka jest przetłumaczona na język polski – niestety, tylko częściowo, a na dodatek dość niestarannie (możemy się natknąć na sporo literówek).
Główną częścią wtyczki jest strona z zadaniami do zrobienia oraz zadaniami oznaczonymi jako wykonane. Jej zawartość jest zależna od ustawionych opcji, które modyfikuje się w sekcji Ustawienia. Możemy włączyć wyświetlanie kategorii, daty utworzenia i zakończenia zadania, postępu realizacji (w procentach), zmodyfikować kolejność wyświetlania zadań, a także włączyć możliwość przypisywania zadań użytkownikom (wraz z powiadamianiem ich za pomocą wiadomości e-mail). Możemy również zmienić uprawnienia, jakie będą wymagane do modyfikacji zadań.
Pod listą zadań znajduje się formularz dodawania nowego zadania. Podobnie jak w przypadku listy, jego wygląd jest zależny od wybranych ustawień wtyczki. W najprostszej, pokazanej na zamieszczonym powyżej obrazku, wersji musimy określić priorytet zadania i wpisać jego opis. Dodatkowo formularz może zawierać listę kategorii, użytkownika, któremu przypiszemy zadanie, oraz datę zakończenia zadania.
Bardzo wygodną funkcją wtyczki jest umieszczony w kokpicie (na stronie głównej panelu administracyjnego) widget, który wyświetla zadania do wykonania i pozwala na oznaczenie wybranych z nich jako wykonane.
Dodatkowo wtyczka pozwala na umieszczanie list zadań na stronach lub we wpisach za pomocą shortcodów. Do dyspozycji mamy shortcode [todolist]
, który wyświetla ponumerowaną listę zadań, oraz [todochecklist]
, wyświetlający listę z możliwością oznaczenia wybranych zadań jako wykonane (oczywiście z uwzględnieniem uprawnień użytkowników). Szczegółowe informacje na temat tych shortcodów wraz z wszystkimi dostępnymi opcjami można znaleźć w zakładce Pomoc wtyczki.
Na koniec chciałbym zaznaczyć, że nie jestem zwolennikiem traktowania WordPressa jako frameworka ogólnego przeznaczenia i budowania z jego wykorzystaniem jakichś bardziej złożonych aplikacji. To mimo wszystko jest tylko CMS, czyli system zarządzania treścią, stworzony z myślą o prowadzeniu stron internetowych (w szczególnym przypadku blogów). A to, że da się za jego pomocą zrobić nieco więcej nie oznacza, że jest to dobra praktyka.
Dlatego też chciałbym wyraźnie podkreślić, że używanie WordPressa tylko i wyłącznie jako listy rzeczy do zrobienia nie ma moim zdaniem większego sensu. Korzystanie z opisanej wyżej wtyczki ma uzasadnienie tylko wtedy, gdy chcemy używać jej na przykład do zarządzania zadaniami związanymi z prowadzeniem konkretnej strony (lub stron). Jeśli potrzebujemy narzędzia do tworzenia list zakupów czy innych, niezwiązanych z konkretnym serwisem zadań, to wybierzmy inne rozwiązanie.