11 tygodni po upublicznieniu pierwszej wersji testowej (beta) ekipa WooThemes ogłosiła wydanie WooCommerce 2.1. Nowa wersja tej popularnej wtyczki e-commerce otrzymała nazwę Peppy Penguin i zawiera kilka nowych funkcji oraz usprawnień. Zmieniły się również wymagania rozszerzenia – od teraz współpracuje ono tylko z WordPressem 3.8 (i oczywiście z przyszłymi jego wersjami).
Pierwszą i najbardziej rzucającą się w oczy nowością jest odświeżony wygląd panelu administracyjnego WooCommerce, który został dostosowany do nowej szaty graficznej panelu WordPressa (wprowadzonej w wersji 3.8). Przy okazji przebudowano nieco ekrany ustawień wtyczki, a także uproszczono zarządzanie zamówieniami.
Gruntownej przebudowie uległ moduł raportowania. Poza dodatkowymi możliwościami filtrowania znajdziemy w nim nowe raporty dotyczące klientów (nowe rejestracje, zamówienia bez rejestracji, wydatki poszczególnych klientów itp.).
W nowej wersji WooCommerce nie znajdziemy już integracji sklepu z zewnętrznymi usługami i serwisami, takimi jak Google Analytics, Piwik, ShareThis, Sharedaddy czy ShareYourCart. Funkcje te zostały wydzielone do nowych (bezpłatnych) wtyczek, które można pobrać z oficjalnego repozytorium WordPressa. Czyli w końcu zostało to zrobione tak, jak trzeba.
Jedną z najważniejszych nowości w wersji 2.1 jest REST API, za pośrednictwem którego zewnętrzne usługi i aplikacje mogą mieć dostęp do danych sklepu, takich jak zamówienia, klienci, produkty, raporty czy kupony rabatowe. Dane udostępniane są tylko autoryzowanym użytkownikom (autoryzacja za pomocą HTTP Basic Auth lub OAuth 1.0a) w formatach XML oraz JSON. Mimo że z pozoru nowość ta wygląda na mało interesującą, to daje ona olbrzymie pole do popisu twórcom zewnętrznych narzędzi i jestem przekonany, że już niedługo zobaczymy wiele ciekawych produktów korzystających z tego API.
Poza wymienionymi wyżej nowościami WooCommerce 2.1 zawiera szereg mniejszych usprawnień, takich jak uproszczony proces tworzenia kont dla klientów (mogą być one tworzone automatycznie), rozdzielenie arkuszy stylów (ułatwiające dostosowywanie wyglądu sklepu), możliwość ustalenia limitu wykorzystania kuponu dla dowolnego użytkownika, możliwość powiązania dowolnego zamówienia z klientem, usprawniony system recenzji czy nowe opcje wyświetlania cen.
Warto również wspomnieć, że od teraz domyślne szablony WooCommerce są responsywne, dzięki czemu lepiej współpracują z motywami WordPressa.
Więcej informacji na temat WooCommerce 2.1 można przeczytać na oficjalnym blogu, a wtyczkę można pobrać z oficjalnego repozytorium. Ponieważ nowa wersja zawiera sporo zmian, w tym również w stukturze bazy danych, twórcy zalecają przetestowanie aktualizacji na kopii naszego serwisu.