O tym, jak ważne jest monitorowanie działania strony internetowej, najlepiej wiedzą osoby, których o nie działającej witrynie powiadomili łaskawi użytkownicy. Trzeba mieć jednak dużo szczęścia, aby trafić na osobę, która zamiast po prostu zamknąć okno przeglądarki wyśle właścicielowi serwisu wiadomość.
Jetpack posiada prosty moduł Monitor, który co 5 minut sprawdza działanie naszej strony. Dla większości z nas to w zupełności wystarczy.
Po aktywacji modułu (jeśli nie wiesz jak to zrobić, zajrzyj do wprowadzenia) wystarczy przejść do jego konfiguracji i upewnić się, że włączona jest opcja Receive Monitor Email Notifications. Wiadomości e-mail będą wysyłane na adres powiązany z naszym kontem w serwisie WordPress.com.
Powiadomienia są wysyłane z adresu support@jetpack.me
, tak więc warto dodać go do książki adresowej lub reguł konta e-mail, tak aby wiadomości nie wpadały do folderu ze spamem. Pierwsza wiadomość jest wysyłana gdy tylko usługa wykryje, że nasza strona nie działa. Drugie powiadomienie zostanie wysłane około godzinę później. Kolejne będzie wysłane dopiero gdy nasza strona wróci do życia.
Sporadycznie mogą wystąpić sytuacje, w których otrzymamy komunikat o tym, że nasza strona nie działa, podczas gdy wszystko jest z nią w porządku. Najczęstszymi przyczynami takiego stanu rzeczy jest blokada oprogramowania monitorującego po stronie naszego serwera (przedstawia się ono jako jetmon/1.0 (Jetpack Site Uptime Monitor by WordPress.com)
) lub zbyt długi czas odpowiedzi naszego serwera (po prostu nasza strona bardzo długo się ładuje). W pierwszym przypadku należy poprosić o pomoc firmę hostingową, która utrzymuje nasz serwer. W drugim należy zdiagnozować przyczynę długiego czasu ładowania, która najczęściej będzie leżała po stronie naszego serwisu.