Początek roku to czas podsumowań, tak więc (podobnie jak rok temu) przygotowałem zestawienie darmowych wtyczek i motywów dla WordPressa, które najczęściej pobierano w 2016 roku.
Jak powstał ten ranking?
Ranking obejmuje tylko wtyczki i motywy znajdujące się w oficjalnym repozytorium WordPressa. Przeanalizowałem 64058 wtyczek (wzrost w stosunku do 2015 roku o prawie 14%) i 13723 motywy (wzrost o prawie 19%), z czego 52511 wtyczek i 5152 motywy pobrano w ubiegłym roku co najmniej jeden raz (wzrost o odpowiednio 3,5% i 20%). O pozycji w rankingu decyduje liczba pobrań w 2016 roku.
Jako ciekawostkę dodam, że wszystkie wtyczki zostały w ubiegłym roku pobrane ponad 363 miliony razy, a motywy ponad 53,7 miliona razy.
Tradycyjnie zaznaczam, że zdaję sobie sprawę z ułomności przyjętej przeze mnie metodologii (liczba pobrań nie mówi o faktycznej liczbie użytkowników), ale lepszej po prostu nie ma.
Dociekliwi czytelnicy mogą zapoznać się z arkuszem, w którym znajdują się dane dotyczące wszystkich przeanalizowanych wtyczek i motywów.
Najpopularniejsze wtyczki dla WordPressa w 2016 roku
Wtyczka | Pobrań | ||
---|---|---|---|
1 | Yoast SEO | 12496665 | +2 |
2 | Akismet | 11748980 | -1 |
3 | Contact Form 7 | 11254295 | -1 |
4 | Wordfence Security | 11215172 | +1 |
5 | Jetpack by WordPress.com | 9683294 | -1 |
6 | WooCommerce | 7114175 | — |
7 | All in One SEO Pack | 5671820 | — |
8 | WordPress Importer | 3739235 | +1 |
9 | Page Builder by SiteOrigin | 3414261 | +13 |
10 | UpdraftPlus WordPress Backup Plugin | 2896011 | +5 |
11 | iThemes Security (dawniej Better WP Security) | 2818037 | +3 |
12 | MailChimp for WordPress | 2656661 | +4 |
13 | TinyMCE Advanced | 2335366 | — |
14 | The Events Calendar | 2303624 | +12 |
15 | Ninja Forms | 2294222 | +14 |
16 | NextGEN Gallery – WordPress Gallery Plugin | 2208036 | -5 |
17 | Google Analytics by MonsterInsights | 2204721 | -9 |
18 | Advanced Custom Fields | 2180512 | +2 |
19 | WP Super Cache | 2152737 | -7 |
20 | SiteOrigin Widgets Bundle | 2086460 | nowa |
Wtyczka Yoast SEO zaliczyła naprawdę imponujący wzrost popularności, mimo że w ostatnim czasie z wersji na wersję przybywa w niej elementów reklamowych promujących płatną wersję wtyczki i komercyjne usługi świadczone przez jej twórców. Tak czy inaczej wtyczka wskoczyła na pierwsze miejsce rankingu (wyprzedzając nawet instalowane domyślnie rozszerzenie Akismet), a liczba jej pobrań wzrosła w stosunku do 2015 roku o ponad 3,7 miliona (czyli o około 42%).
Zobacz przewodnik po konfiguracji wtyczki Yoast SEO →
Wtyczka WooCommerce, najpopularniejsze rozwiązanie e-commerce dla WordPressa, utrzymała siódmą pozycję w rankingu, mimo znaczącego wzrostu liczby pobrań i wzrostu realnego udziału w rynku (według serwisu BuildWith około 42% sklepów internetowych korzysta z WooCommerce). Osobiście jestem pod wrażeniem tempa rozwoju tego narzędzia i na pewno w 2017 roku będzie o nim dużo na WPzen.
Zaskoczeniem może być spory skok w rankingu wtyczki Page Builder by SiteOrigin. Moda na różnego rodzaju edytory wizualne, pozwalające „wyklikać” praktycznie całą stronę bez napisania chociażby jednej linii kodu (takie jak Visual Composer, Elementor czy Beaver Builder), wciąż trwa. Page Builder by SiteOrigin reprezentuje nieco inne podejście do tematu – do budowy strony wykorzystuje bowiem widgety WordPressa (oczywiście rozszerzając je o dodatkowe możliwości), a na dodatek generuje mniej „zaśmiecony” kod niż konkurencyjne wtyczki. Niezależnie od tego, co sądzicie o tego typu narzędziach, warto przynajmniej zapoznać się z tą wtyczką (na dwudziestej pozycji znaleźć można przeznaczony dla niej zestaw dodatkowych widgetów).
Zauważalny wzrost popularności zanotowały również wtyczki The Events Calendar (do zarządzania wydarzeniami na stronie) i Ninja Forms (do tworzenia zaawansowanych formularzy). Oba te rozszerzenia posiadają płatne dodatki, ale do większości zastosowań powinny wystarczyć ich darmowe wersje.
Najpopularniejsze motywy dla WordPressa w 2016 roku
W tym roku zdecydowałem się na usunięcie z rankingu motywów domyślnych WordPressa. To oczywiste, że zawsze znajdą się one na szczycie listy (są instalowane razem z WordPressem), tak więc nie ma sensu porównywać ich z innymi motywami.
Motyw | Pobrań | ||
---|---|---|---|
1 | Zerif Lite (usunięty z repozytorium) | 635648 | +1 |
2 | Storefront | 615254 | +2 |
3 | Sydney | 513048 | +14 |
4 | Customizr | 476922 | -3 |
5 | Virtue | 410494 | — |
6 | MH Magazine lite | 381928 | +5 |
7 | Responsive | 380498 | +2 |
8 | Hueman | 377609 | +10 |
9 | ColorMag | 354139 | +19 |
10 | Spacious | 352666 | -2 |
11 | One Page | 338559 | +242 |
12 | onetone | 320482 | +2 |
13 | GeneratePress | 314840 | -7 |
14 | Vantage | 310392 | -7 |
15 | OnePress | 277073 | +7065 |
16 | Sparkling | 239802 | -6 |
17 | Enigma | 234367 | -5 |
18 | Optimizer | 232132 | +15 |
19 | Llorix One Lite | 208423 | nowy |
20 | ResponsiveBoat | 199933 | +96 |
Największym przegranym tego roku jest motyw Zerif Lite, który w połowie września 2016 został usunięty z oficjalnego repozytorium. Warto dodać, że był to bardzo popularny motyw, mogący pochwalić się ponad 300 tysiącami użytkowników i przynoszący spore dochody swoim twórcom (sprzedaż płatnej wersji Pro). Powodem usunięcia było niespełnianie przez motyw wytycznych dotyczących motywów znajdujących się w oficjalnym repozytorium, o czym twórcy doskonale wiedzieli, ale (jeśli wierzyć ich zapewnieniom) dostosowanie się do nich wymagałoby zbyt wiele czasu (o ile w ogóle byłoby możliwe) i mogłoby spowodować wiele problemów na już istniejących stronach (problematyczna migracja treści).
Na drugim miejscu uplasował się Storefront, który można nazwać domyślnym motywem dla WooCommerce i który może być wzorem tego, jak należy tworzyć motywy dla tej wtyczki.
Zastrzeżenie
Przeglądając zamieszczone wyżej zestawienia trzeba mieć świadomość dwóch rzeczy.
Po pierwsze, liczba pobrań nie odzwierciedla faktycznej liczby stron korzystających z danej wtyczki czy motywu. W repozytorium znajdują się informacje o liczbie instalacji, ale są one przybliżone (1000+, 10000+ itd.), tak więc nie da się ich wykorzystać do stworzenia jakiegokolwiek rankingu.
Po drugie, wysoka pozycja w rankingu absolutnie nie świadczy o wysokiej jakości danego produktu (i na odwrót). Istnieje mnóstwo świetnych wtyczek, z których mało kto korzysta (albo są niszowe, albo po prostu autor słabo sobie radzi z promocją swojego dzieła), a także sporo popularnych rozszerzeń, które sprawiają problemy.