Yoast SEO – przewodnik po konfiguracji

Yoast SEO

WordPress nie posiada wbudowanych funkcji wspomagających optymalizację serwisu i poszczególnych wpisów pod kątem SEO, dlatego też powstało wiele rozszerzeń ułatwiających to zadanie. Yoast SEO jest jedną z najpopularniejszych tego typu wtyczek – posiada praktycznie wszystkie niezbędne funkcje, a jednocześnie jest stosunkowo łatwa w obsłudze. Niestety, mnogość dostępnych opcji może przytłoczyć mniej zaawansowanych użytkowników, dlatego też postaram się jak najdokładniej omówić proces konfiguracji wtyczki i wskazać najistotniejsze jego elementy.

Do wersji 2.3 wtyczka nazywała się WordPress SEO by Yoast.

Aktualizacja – 12.11.2016: przewodnik został dostosowany do aktualnej wersji wtyczki (3.8).

UWAGA! Niniejszy poradnik jest instrukcją konfiguracji wtyczki. Nie wyjaśnia on zasad pozycjonowania ani metod optymalizacji stron pod kątem SEO.

Po aktywacji wtyczki Yoast SEO w menu panelu administracyjnego pojawi się nowa sekcja SEO, w której możemy dokonać konfiguracji rozszerzenia. Interfejs jest w większości spolonizowany.

Ustawienia ogólne

Pierwsza sekcja ustawień wtyczki zawiera kilka ogólnych opcji dotyczących sposobu działania rozszerzenia. Jest ona podzielona na pięć zakładek: DashboardOgólne, FeaturesTwoje dane, Narzędzia webmasterówBezpieczeństwo.

Zakładka Dashboard zawiera dwie sekcje: ProblemsNotifications.

Yoast SEO - Dashboard

W sekcji Problems znajdziemy informacje o potencjalnych problemach związanych z SEO, jakie wtyczka wykryła na naszej stronie. Mogą to być na przykład włączona opcja blokowania indeksowanie strony, pozostawienie domyślnego opisu strony czy niekorzystna z punktu widzenia SEO struktura linków. Warto tam zajrzeć, bo niektóre z informacji mogą być przydatne.
Sekcja Notifications zawiera powiadomienia, które nie mają bezpośredniego związku z naszą stroną. Mogą to być na przykład informacje o nowościach, jakie znalazły się w ostatniej wersji rozszerzenia, prośby o wystawienie wtyczce oceny czy zachętę do podłączenia Google Search Console.

Zakładka Ogólne zawiera informacje o autorach (przycisk View Credits) i opcję przywrócenia domyślnych ustawień (przycisk Przywróć ustawienia domyślne). Jednak najciekawszy element tej zakładki zostawiłem na koniec – chodzi o kreator konfiguracji (Configuration wizard), który krok po kroku przeprowadzi nas przez podstawową konfigurację wtyczki. Do wszystkich opcji, które są ustawiane za pomocą kreatora, mamy również dostęp przez standardowe ekrany konfiguracji, tak więc możemy je później zmodyfikować lub całkowicie pominąć kreatora.

Kreator konfiguracji

Po kliknięciu przycisku Open the configuration wizard otworzy się okno kreatora. Proces konfiguracji składa się z dziesięciu kroków. W każdej chwili możemy wrócić do „zwykłego” ekranu konfiguracji wtyczki klikając link Go back to the Yoast SEO dashboard.

Yoast SEO - kreator konfiguracji

Welcome. Pierwszy krok zawiera krótką informację o kreatorze oraz zachętę do wykupienia płatnej usługi konfiguracji wtyczki i zapisania się do newslettera. Do kolejnego kroku przechodzimy klikając przycisk Dalej. W każdej chwili możemy cofnąć się do poprzedniego kroku za pomocą przycisku Wstecz lub przejść do wybranego kroku klikając odpowiednią ikonkę na osi znajdującej się u góry strony.

Yoast SEO - kreator konfiguracji

Environment. W tym kroku wybieramy środowisko, w jakim działa nasza strona. Opcja Production oznacza działającą stronę z prawdziwym ruchem. Staging to kopia strony wykonana do celów testowych. Development to strona w budowie, nad którą pracujemy na serwerze lokalnym (na przykład na naszym komputerze).

Yoast SEO - kreator konfiguracji

Site type. W tym kroku wybieramy rodzaj naszej strony. Do wyboru mamy stronę z wpisami, sklep internetowy (Webshop), stronę z newsami (News site), małą stronę firmową (Small business site), inną stronę firmową (Other corporate site) i inną stronę prywatną (Other personal site). Wybieramy ten rodzaj, który najlepiej pasuje do naszej strony.

Yoast SEO - kreator konfiguracji

Strona firmowa czy prywatna? Tutaj określamy, czy nasza strona reprezentuje firmę czy osobę prywatną. Jest to informacja dla Grafu Wiedzy Google (Google Knowledge Graph). Więcej na ten temat w dalszej części wpisu.

Yoast SEO - kreator konfiguracji

Social profiles. W tym kroku możemy wprowadzić informacje o naszych kontach w serwisach społecznościowych. Warto zwrócić uwagę, że dla Twittera nie wprowadzamy adresu URL profilu, a jedynie naszą nazwę użytkownika.

Yoast SEO - kreator konfiguracji

Post type visibility. Tutaj określamy, które z typów wpisów mają być widoczne dla Google (nie zmienia to w żaden sposób widoczności tych typów na stronie – użytkownicy wciąż będą je widzieć). W większości przypadków sprawdzą się domyślne ustawienia (widoczne na zrzucie ekranu). Jedyną opcją, nad którą warto się zastanowić, jest typ Media, czyli pliki znajdujące się w bibliotece multimediów WordPressa. Zwykle nie chcemy, aby podstrony generowane dla plików były indeksowane przez Google, ale w niektórych przypadkach (na przykład gdy chcemy umożliwić komentowanie zdjęć) może być inaczej.

Yoast SEO - kreator konfiguracji

Multiple authors. W tym kroku określamy, czy nasza strona będzie posiadać więcej niż jednego autora. Ustawienie to ma wpływ na widoczność archiwów poszczególnych autorów – jeśli autor jest tylko jeden, to archiwa są blokowane (nie są po prostu do niczego potrzebne).

Yoast SEO - kreator konfiguracji

Google Search Console. W tym kroku możemy połączyć wtyczkę Yoast SEO z naszym kontem Google Search Console, dzięki czemu będzie ona mogła pobierać informacje z tej usługi. Nie jest to wymagane, ale (przynajmniej częściowo) zwolni nas z konieczności zaglądania do GSC. Aby rozpocząć proces łączenia wystarczy kliknąć przycisk Pobierz kod uwierzytelniający Google i postępować zgodnie z instrukcjami.

Yoast SEO - kreator konfiguracji

Title settings. Tutaj określamy format tytułu naszej strony, który znajdzie się w znaczniku <title>. Więcej na ten temat w dalszej części wpisu.

Success. Dziesiąty krok to informacja o zakończeniu konfiguracji i kolejna zachęta do zapisania się do newslettera Yoast.

Konfiguracja zaawansowana

Zakładka Features pozwala na wyłączenie zaawansowanych funkcji wtyczki. Warto to zrobić jeśli nie chcemy z nich korzystać, bo upraszcza to nieco interfejs wtyczki.

Yoast SEO - features

Advanced settings pages pozwala na ukrycie praktycznie wszystkich sekcji w menu SEO panelu administracyjnego. Integracja z OnPage.org zapewnia regularne sprawdzanie, czy nasza strona jest widoczna dla wyszukiwarek. Admin menu bar to dodatkowa pozycja dodawana do górnego paska menu.

Zakładka Twoje dane zawiera kilka opcji pozwalających na wprowadzenie danych właściciela strony. Dane te są przeznaczone dla Google.

Yoast SEO - Twoje dane

W sekcji Nazwa witryny możemy wprowadzić nazwę naszej strony – domyślnie jest to nazwa podana w ustawieniach WordPressa. Nazwa alternatywna to dość enigmatyczna opcja, która pozwala na podanie alternatywnej nazwy serwisu.

Sekcja Strona firmowa czy prywatna? pozwala na określenie właściciela strony. Wybór opcji Osoba spowoduje pojawienie się pola do wpisania imienia i nazwiska, a wybór opcji Firma – pól do wpisania nazwy firmy oraz wyboru obrazka z logo. Dane te są przeznaczone dla Grafu Wiedzy Google.

Yoast SEO - narzędzia webmasterów

Zakładka Narzędzia webmasterów zawiera pola pozwalające na wprowadzenie kodów weryfikacyjnych dla narzędzi dla webmasterów udostępnianych przez wyszukiwarki Google, BingYandex. W ten sposób możemy zweryfikować naszą stronę – jest to zdecydowanie łatwiejsza metoda niż przesyłanie pliku weryfikacyjnego na serwer.

Zakładka Bezpieczeństwo pozwala na wyłączenie niektórych funkcji wtyczki użytkownikom o rangach Autor i Redaktor. Mowa o wybranych funkcjach dostępnych na stronie edycji wpisu, takich jak przekierowywanie wpisów czy ustawianie im atrybutu noindex (wykluczenie z indeksowania przez wyszukiwarki). Jeśli korzystamy z konta o uprawnieniach administratora, to włączenie tej opcji nic nie zmieni.

Tytuły i Meta Tagi

W tej sekcji znajdziemy ustawienia dotyczące tytułów stron i znaczników meta w nagłówku serwisu. Jest ona dość rozbudowana, więc została podzielona na części, pomiędzy którymi możemy się przełączać za pomocą znajdujących się u góry strony zakładek. Jest to najważniejsza sekcja konfiguracji wtyczki, tak więc powinniśmy poświęcić jej kilka minut.

Ogólne

Yoast SEO - wymuszone przepisywanie tytułów

Opis opcji Wymuszone przepisywanie tytułów brzmi nieco enigmatycznie, ale tak naprawdę sprawa jest całkiem prosta. Szablony dla WordPressa powinny wstawiać tytuł strony w nagłówku za pomocą funkcji wp_title(). Wtyczka Yoast SEO wykorzystuje ją do nadpisania tytułu swoim własnym, wygenerowanym na podstawie konfiguracji lub informacji podanych na stronie edycji wpisu (jest to omówione w dalszej części tego poradnika). Jeśli z jakiegoś powodu wtyczka nie jest w stanie nadpisać tytułu w standardowy sposób, to może zrobić to inną, nieco mniej elegancką metodą (przechwytywanie kodu strony przed wysłaniem go do przeglądarki i zamiana tytułu „w locie”). Rozszerzenie w większości przypadków poprawnie wykrywa konieczność wymuszonego przepisywania tytułów, ale zawsze można to zmienić korzystając z tej właśnie opcji. Jeśli nie jesteśmy pewni jak to wszystko działa, to należy zostawić tę opcję w spokoju.

Yoast SEO - separator tytułu

Sekcja Separator tytułu pozwala nam wybrać znak, który będzie wstawiany do znacznika <title>, zawierającego tytuł strony dla wyszukiwarek (pojawia się on również na karcie przeglądarki). Do wyboru mamy kilkanaście znaków – wystarczy kliknąć ten, który nas interesuje. Nie ma możliwości wprowadzenia własnego znaku. Osobiście uważam, że ta sekcja to przerost formy nad treścią – wystarczyłoby proste pole do wpisania separatora.

Yoast SEO - enabled analysis

Sekcja Enabled analysis pozwala na usunięcie modułów analitycznych ze strony edycji wpisu. Readability analysis analizuje czytelność treści wpisu, a Keyword analysis anaizuje treść wpisu pod kątem wprowadzonej frazy (słów kluczowych). Więcej na temat tych modułów w dalszej części wpisu.

Strona główna

Na tej zakładce znajdują się pola pozwalające na zdefiniowanie tytułu i opisu strony głównej naszego serwisu. Możemy to zrobić również w edycji strony głównej.

Yoast SEO - strona główna

Warto w tym miejscu dodać, że szablony tytułów i meta opisów można definiować osobno dla strony głównej, poszczególnych typów wpisów (wpisy, strony, własne typy wpisów), taksonomii (kategorie, tagi, własne taksonomie) oraz archiwów autorów i dat. W każdym z tych przypadków szablon tytułu zostanie użyty do wygenerowania tytułu strony (znacznik <title>), a szablon meta opisu do wygenerowania opisu strony (znacznik description). Będzie to wyglądało na przykład tak:

Warto poświęcić trochę czasu na dopracowanie tych szablonów, ponieważ są one ważne z punktu widzenia wyszukiwarek oraz serwisów społecznościowych (korzysta z nich na przykład Facebook). Trzeba pamiętać, że domyślnie szablony meta opisów są puste, co sprawia, że nie mamy praktycznie żadnej kontroli nad opisem strony wyświetlanym przez zewnętrzne serwisy.

Typy treści

W tej sekcji możemy definiować szablony tytułów i meta opisów dla poszczególnych typów wpisów. Robi się to w dokładnie taki sam sposób jak w przypadku strony głównej, korzystając z tej samej listy zmiennych.

W polu Szablon tytułu możemy zdefiniować format tytułu strony głównej (znacznik <title>), a w polu Szablon meta opisu format opisu (znacznik description). Do dyspozycji mamy ponad 30 zmiennych, których możemy użyć w szablonach – ich kompletna lista znajduje się w sekcji Pomoc ustawień wtyczki Yoast SEO. Zmienne te wyróżniają się dwoma znakami procenta (%) na początku oraz na końcu nazwy. Działają w ten sposób, że są zamieniane na odpowiednie, zależne od aktualnie przeglądanego wpisu, wartości. Na przykład zmienna %%title%% zostanie zastąpiona przez tytuł wpisu lub strony, a zmienna %%excerpt%% zostanie zastąpiona treścią wypisu wprowadzonego ręcznie w polu Wypis lub wygenerowanego automatycznie.

Yoast SEO - ustawienia wpisówDla każdego z typów wpisów dostępne są trzy dodatkowe opcje. Opcja noindex, follow zabrania wyszukiwarkom indeksowania określonego typu wpisów. Należy korzystać z tej opcji bardzo ostrożnie, ponieważ nieuważne jej użycie może spowodować zniknięcie naszych wpisów z indeksów wyszukiwarek. Opcja Data w podglądzie włącza wyświetlanie daty publikacji wpisu w podglądzie wyglądu strony w wynikach wyszukiwania Google, wyświetlanym na stronie edycji wpisu. Z kolei opcja Ustawienia meta Yoast SEO pozwala na całkowite ukrycie boksu Yoast SEO na stronie edycji danego typu wpisu (boks ten jest omówiony w dalszej części wpisu).

Taksonomie

Sekcja ta zawiera dokładnie takie same opcje jak sekcja Typy wpisów, z tym że dotyczą one taksonomii, czyli kategorii, tagów oraz własnych taksonomii (o ile takowe istnieją).

Archiwa

Ta sekcja pozwala na zdefiniowanie tytułów i opisów dla archiwów autorów i dat. Opcjonalnie w sekcji Zapobieganie duplikowaniu treści możemy całkowicie wyłączyć te archiwa lub nadać im atrybut noindex, follow. Jeśli nasza strona ma tylko jednego autora lub nie zawiera w ogóle bloga, to spokojnie można wyłączyć archiwa autorów.

Możemy tu też wprowadzić szablony tytułów dla strony błedu 404 (nie znaleziono strony) i strony z wynikami wyszukiwania. Warto dodać, że strony te nie są indeksowane przez wyszukiwarki.

Inne

W ostatniej zakładce Inne znajduje się grupa opcji zatytułowana Ustawienia znaczników meta całej witryny, która pozwala na globalną modyfikację kilku elementów nagłówka.

Yoast SEO - Ustawienia znaczników meta całej witryny

Opcja Subpages of archives doda atrybut noindex do podstron wszystkich archiwów, czyli do drugiej i kolejnych stron listy wpisów (zarówno tej głównej, jak i archiwów kategorii czy tagów). Włączenie tej opcji jest dobrym pomysłem, bo dzięki temu podstrony te nie będą indeksowane przez Google (ale robot wyszukiwarki wciąż będzie je przetwarzał) i nie będą zaśmiecały wyników wyszukiwania.
Opcja Czy używać znacznika meta keywords? włącza znacznik keywords, który nie jest już wykorzystywany przez wyszukiwarki (dlatego opcja ta jest domyślnie wyłączona).
Włączenie opcji Force noodp meta robots tag sitewide spowoduje, że wyszukiwarki nie będą brały pod uwagę opisów naszej strony z katalogu DMOZ.

Społeczności

Ta sekcja ustawień wtyczki dotyczy znaczników przeznaczonych dla serwisów Facebook, TwitterPinterest i Google+.

Na zakładce Ogólne możemy podać linki do naszych profili w większości znanych serwisów społecznościowych. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku Twittera podajemy tylko nazwę użytkownika, a nie cały adres URL profilu.

Zakładka Facebook zawiera opcje związane z tym serwisem.

Yoast SEO - Open Graph

Opcja Włącz dodawanie danych Open Graph włącza umieszczanie w nagłówku naszej strony specjalnych znaczników, z których korzysta między innymi Facebook (więcej na ich temat można przeczytać tutaj). Dają one kontrolę nad tym, co pojawi się w tym serwisie po udostępnieniu naszych treści, a konkretnie nad tytułem, opisem oraz miniaturką.

Yoast SEO - Facebook ustawienia strony głównej

Sekcja Ustawienia strony głównej pozwala na wprowadzenie tytułu i opisu oraz wybór obrazka dla strony głównej naszej witryny. Informacje te możemy również wprowadzić w edycji strony głównej (jeśli wybraliśmy statyczną stronę główną w ustawieniach WordPressa – Ustawienia → Czytanie → Strona główna wyświetla). Przycisk Wklej meta opis wkleja do pola Opis domyślny opis ustawiony dla strony głównej.

W sekcji Ustawienia domyślne możemy wprowadzić adres URL obrazka, który będzie umieszczony w znacznikach OG w sytuacji, gdy któryś z wpisów nie zawiera żadnej grafiki. Można tu umieścić na przykład logo naszej strony.

Poniżej mamy możliwość powiązania naszej strony z kontem w serwisie Facebook. Jest to potrzebne głównie w celu uzyskania dostępu do statystyk Insights dla naszej witryny. Sam proces dodania administratora jest bardzo prosty i sprowadza się do kliknięcia przycisku Dodaj administratora Facebooka i postępowania zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami. W polu ID Aplikacji na Facebooku możemy opcjonalnie wprowadzić identyfikator naszej aplikacji w serwisie Facebook, co pozwala na jej powiązanie z naszym serwisem.

Zakładka Twitter zawiera opcje pozwalające na aktywację znaczników dla kart Twittera (Twitter Cards – więcej na ich temat można przeczytać tutaj).

Zakładka Pinterest zawiera tylko jedną opcję, pozwalającą na wprowadzenie kodu weryfikacyjnego, za pomocą którego możemy przypisać naszą stronę do konta w tym serwisie społecznościowym.

Zakładka Google+ pozwala na połączenie strony w tym serwisie z naszą witryną. O ile się orientuję, nie ma to w tej chwili większego znaczenia, ponieważ Google przestał wyświetlać w wynikach wyszukiwania informacji o autorach.

Mapa strony XML

Mapa strony to ważny element każdego serwisu internetowego. Za jej pomocą przekazuje się wyszukiwarkom informacje o wszystkich stronach, które powinny znaleźć się w indeksie. Przyśpiesza to indeksację oraz gwarantuje, że wszystkie nasze treści zostaną przetworzone przez robota wyszukiwarki. Więcej na temat map stron można przeczytać w dokumentacji Google.

Wtyczka Yoast SEO automatycznie generuje mapę strony po publikacji wpisu lub strony, a także informuje wyszukiwarki GoogleBing o tym, że coś zmieniło się w naszym serwisie.

Można wykluczyć wybrane typy wpisów lub taksonomie z mapy strony (zakładki Typy treści i Taksonomie). Może to być przydatne gdy na przykład nie chcemy, aby indeksowane były strony mediów (obrazków) – w takim przypadku wystarczy wykluczyć wpisy typu media. Istnieje również możliwość wykluczenia z mapy strony wybranych wpisów (zakładka Wykluczone wpisy), z tym że trzeba ręcznie wpisać identyfikatory tych wpisów.

Zaawansowane

Okruszki

WordPress SEO - breadcrumbsSekcja ta zawiera ustawienia dotyczące nawigacji okruszkowej (breadcrumbs). Pokazuje ona miejsce, w którym aktualnie znajduje się użytkownik, wraz z wszystkimi stronami nadrzędnymi (rozpoczynając od strony głównej). Jest to rozwiązanie wygodne dla osób odwiedzających nasz serwis, a przy okazji „lubiane” przez Google. Wtyczka Yoast SEO pozwala na opcjonalne wyświetlanie takiej nawigacji na naszej stronie. Wymaga to dodania do szablonu wywołania specjalnej funkcji – dobrym pomysłem jest umieszczenie jej zaraz pod menu (najczęściej w pliku header.php). Kod, którego powinniśmy użyć, wygląda następująco:

Znajdujące się w tej sekcji opcje pozwalają na zdefiniowanie separatora oddzielającego poszczególne elementy nawigacji, tekstu linku do strony głównej oraz prefiksów dla poszczególnych rodzajów stron (archiwa, wyniki wyszukiwania, strona błędu 404). Dodatkowo mamy możliwość wyboru taksonomii, która znajdzie się w nawigacji na stronie pojedynczego wpisu (opcja Taksonomia wyświetlana w menu okruszkowym dla typów treści). Opcja Bold the last page pozwala na pogrubienie ostatniego elementu nawigacji (czyli aktualnie wyświetlanej strony lub wpisu).

Bezpośrednie odnośniki

W tej sekcji znajdziemy ustawienia dotyczące odnośników na naszej stronie.

Yoast SEO - usuń kategorię z odnośników

Najprzydatniejsza z nich jest opcja Usuń kategorię z odnośników (Strip the category base from the category URL), dzięki której możemy usunąć zbędny prefiks z linków do stron kategorii (domyślnie jest to /category/). Z możliwości tej skorzystałem na tym blogu, przez co linki do kategorii wyglądają w taki sposób: https://wpzen.pl/motywy/.

Yoast SEO - przekieruj adres strony załącznika

Opcja Przekieruj adres URL załącznika do adresu URL wpisu, do którego jest załączony (Redirect attachment URLs to parent post URL) powoduje, że wejście na stronę załącznika przekieruje nas automatycznie na stronę wpisu, z którym dany załącznik jest powiązany. Załącznikami są na przykład wszystkie obrazy dodane do wpisu lub strony. Ponieważ załączniki są tak naprawdę specyficznymi rodzajami wpisów, to posiadają własne strony. Jeśli nie chcemy, aby użytkownicy na nie trafiali (na przykład z wyszukiwarki Google), to możemy włączyć tę opcję.

Yoast SEO - usuwaj stopwords z przyjaznych linków

Włączenie opcji Usuwaj stopwords z przyjaznych linków (Stop words in slugs) spowoduje, że z linków do stron i wpisów będą usuwane tzw. stopwords, czyli krótkie słowa o niewielkim znaczeniu. Opcja ta czasem sprawia problemy początkującym użytkownikom, którzy nie wiedzą dlaczego WordPress podczas publikacji wpisu usuwa z jego adresu URL niektóre słowa.

Opcja Usuń zmienne ?replytocom (Remove the ?replytocom variables) powoduje, że z linków Odpowiedz, służących do zagnieżdżania komentarzy, usuwana jest wspomniana zmienna. W konsekwencji użytkownicy z wyłączoną obsługą JavaScript nie będą mogli korzystać z tej funkcji, ale (według zapewnień autora wtyczki) może to wpłynąć bardzo korzystnie na efektywność indeksowania komentarzy.

Yoast SEO - przekieruj brzydkie adresy

Opcji Przekieruj brzydkie adresy URL do ładnych linków (Redirect ugly URLs to clean permalinks) należy używać ostrożnie – usuwa ona bowiem parametry z adresów URL (mogą one wyglądać na przykład tak: http://moja-domena.pl/jakas-strona/?parametr1=wartosc&parametr2=inna-wartosc). W znacznej większości przypadków jest to pożądane, ale czasem parametry te są wykorzystywane przez różne wtyczki czy nasze własne modyfikacje – tak więc jeśli z naszą stroną dzieje się coś niedobrego, to należy najpierw spróbować wyłączyć tę opcję.
Po aktywacji tej funkcji na stronie pojawi się nowa sekcja ustawień, zatytułowana Wyczyść ustawienia bezpośrednich odnośników (to dosyć niefortunne tłumaczenie). Znajdujące się w niej opcje pozwalają na wykluczenie usuwania określonych parametrów z adresów URL. Opcja Zabezpiecz się przed wyczyszczeniem adresów URL wyszukiwarki Google na stronie (Prevent cleaning out Google Site Search URLs) chroni przed usuwaniem parametrów dodawanych przez Google, a Zapobiegaj usuwaniu parametrów Kampanii Google Analytics i Google AdWords przed usuwaniem parametrów kampanii (na przykład utm_source czy utm_medium). Opcja Inne zmienne których nie chcesz czyścić pozwala na wprowadzenie własnych zmiennych, których wtyczka ma nie usuwać.

Kanał RSS

Yoast SEO - kanał RSS

Sekcja ta zawiera tylko jedną, ale za to bardzo użyteczną (i nie mającą wiele wspólnego z SEO) funkcję – pozwala na dodanie dowolnego tekstu lub kodu HTML przed i po każdym wpisie w kanale RSS naszej strony. W tekście tym możemy użyć jednej z czterech dostępnych zmiennych: %%AUTHORLINK%% (link do archiwum autora), %%POSTLINK%% (link do wpisu), %%BLOGLINK%% (link do bloga) i %%BLOGDESCLINK%% (link do bloga z opisem). Dodanie na przykład informacji o pochodzeniu tekstu może zniechęcić właścicieli stron generowanych automatycznie z kanałów RSS do posługiwania się naszymi treściami (więcej na ten temat we wpisie Jak chronić stronę przed złodziejami treści).

Narzędzia

Edytor hurtowy

WordPress SEO - edytor hurtowy

To narzędzie pozwala na szybką edycję tytułu (znacznik title) i opisu (znacznik description) w wielu wpisach. Zwalnia nas ono z konieczności wchodzenia do edycji każdego z wpisów po kolei. Z mojego punktu widzenia jest to mało użyteczna funkcja. Jedynym sensownym jej zastosowaniem jest sytuacja, w której instalujemy wtyczkę Yoast SEO w serwisie zawierającym sporą liczbę wpisów i chcemy szybko uaktualnić ich tytuły i opisy.

Warto dodać, że edytor hurtowy obsługuje zarówno zwykłe wpisy i strony, jak i własne typy wpisów, dzięki czemu możemy za jego pomocą edytować na przykład tytuły i opisy produktów w sklepie opartym na wtyczce WooCommerce czy Jigoshop.

Import i eksport

Ta sekcja zawiera narzędzia do importu ustawień z innych wtyczek wspomagających SEO, tak więc zajrzymy do niej najwyżej jeden raz. Funkcja potrafi zaimportować dane z HeadSpace2, All-in-One SEO Pack (stary i nowy format danych), wpSEO oraz WooThemes SEO. Jeśli wcześniej używaliśmy jakiegoś innego rozszerzenia, to możemy spróbować zaimportować dane korzystając z wtyczki SEO Data Transporter, która ma nieco większe możliwości. Dodatkowo można wykonać import danych z rozszerzeń, które jakiś czas temu stały się częścią Yoast SEO – Robots Meta, RSS Footer i Yoast Breadcrumbs.
Możemy również wykonać eksport danych wtyczki (włącznie z danymi dla taksonomii) lub zaimportować wygenerowany w ten sposób plik.

Możemy również wyeksportować ustawienia wtyczki Yoast SEO, aby później zaimportować je na innej stronie. Słuszą do tego opcje dostępne w sekcjach EksportImport.

Ustawienia SEO dla wpisów i stron

Po skonfigurowaniu wtyczki możemy w końcu zacząć jej używać. Najważniejszym jej elementem jest znajdujący się pod edytorem treści boks Yoast SEO, którego zawartość została podzielona na trzy zakładki, pomiędzy którymi przełączamy się za pomocą ikonek znajdujących się po lewej stronie.

Yoast SEO - ustawienia wpisu

Pierwsza zakładka zawiera podgląd wyglądu naszej strony w wynikach wyszukiwania Google oraz kilka opcji, dzięki którym mamy na niego jako taki wpływ. Aby zmodyfikować tytuł i opis należy kliknąć przycisk Edytuj wygląd podstrony w wynikach wyszukiwania, co spowoduje wyświetlenie dodatkowych pól.

Yoast SEO - edytor

Pole Tytuł SEO pozwala na wprowadzenie tytułu, który zostanie użyty w znaczniku <title>. W polu Slug możemy wprowadzić adres URL, jaki ma mieć nasz wpis. Pole Opis umożliwia wprowadzenie opisu, który znajdzie się w znaczniku description, przy czym należy pamiętać, że opis ten może być na stronie wyników wyszukiwania Google zmieniony (zależnie od wyszukiwanej frazy). Jeśli nie wprowadzimy tytułu i opisu, to zostaną one automatycznie wygenerowane na podstawie utworzonych przez nas szablonów (sekcja Tytuły i Meta Tagi w konfiguracji wtyczki).

Trzeba pamiętać, że wygląd strony w wynikach wyszukiwania Google jest kontekstowy i zależy od wyszukiwanej frazy, tak więc w praktyce rzadko będzie on wyglądał dokładnie tak, jak na podglądzie w ustawieniach Yoast SEO.

Poniżej znajduje się moduł analizy treści. Aby z niego skorzystać wystarczy w polu Focus keyword wprowadzić frazę, pod której kątem ma zostać przeprowadzona analiza treści naszego wpisu lub strony. W przypadku języka polskiego analiza ta nie działa zbyt sprawnie, głównie przez nie uwzględnianie odmiany słów (Google radzi sobie z tym bardzo dobrze, ale skrypt zastosowany we wtyczce już nie).

Sekcja Analysis zawiera wyniki szczegółowej analizy treści naszego wpisu pod kątem SEO. Należy pamiętać, że to tylko wskazówki, a nie jedynie słuszne wytyczne, szczególnie że (jak już wcześniej wspomniałem) skrypt nie uwzględnia odmiany słów.

Yoast SEO - czytelność wpisu

Na zakładce Readability znajdziemy wyniki analizy naszego wpisu pod kątem czytelności. To również są tylko sugestie i nie musimy się ich ślepo trzymać.

Kolejna zakładka zawiera ustawienia wpisu przeznaczone dla serwisów społecznościowych.

Yoast SEO - serwisy społecznościowe

Możemy wprowadzić osobne tytuły i opisy dla Facebooka i Twittera, a także wybrać alternatywne obrazki (rozmiary preferowane przez te serwisy mogą różnić się od wyświetlanych na naszej stronie). Jeśli zostawimy te pola puste, zostaną użyte wartości wprowadzone na poprzedniej zakładce.

Yoast SEO - zaawansowane ustawienia wpisu

Trzecia zakładka (Zaawansowane) pozwala na ustawienie nieco bardziej zaawansowanych opcji dla naszego wpisu. Większość ze znajdujących się tu ustawień „nadpisuje” ustawienia domyślne wtyczki, tak więc jeśli nie wiemy co i dlaczego powinno zostać zmienione, to lepiej w ogóle nie ruszać znajdujących się tutaj opcji.

Opcja Meta robots index pozwala na określenie, czy dany wpis będzie mógł zostać zindeksowany przez Google (index) czy też nie (noindex). Meta robots follow określa czy do linków ma zostać dodany atrybut nofollow, zakazujący robotom wyszukiwarek przechodzenia na wskazywane przez nie strony. Opcja Meta robots advanced pozwala na umieszczenie dodatkowych znaczników w sekcji meta strony (zobacz opis sekcji Tytuły i Meta Tagi w konfiguracji wtyczki). Pole Tytuł okruszków pozwala na wprowadzenie tytułu wpisu/strony, który pojawi się w nawigacji okruszkowej. Opcja Kanoniczny URL pozwala na modyfikację zawartości znacznika <link rel="canonical">.

To nie koniec…

Starałem się jak najdokładniej opisać możliwości, jakie daje wtyczka Yoast SEO, oraz omówić wszystkie jej opcje konfiguracyjne. Jednak nauka obsługi rozszerzenia to dopiero początek – potem trzeba opanować zasady, według których należy optymalizować stronę i publikowane treści pod kątem SEO. I to jest niestety trudniejsza część procesu, którego celem jest osiągnięcie jak najlepszej pozycji naszego serwisu w wyszukiwarkach.

Bezpośredni link

  • Jarek

    Super opisane – Bardzo polecam. Tylko mam jeden problem a mianowicie nie mam opcji „Ustawienia SEO” gdzie moge to znaleźć ?

    • To nie jest opcja, tylko boks na stronie edycji wpisu, pod edytorem treści.

      • Jarek

        Bardzo dziękuje za odpowiedź. :D

  • Mariusz

    Kolejny bardzo dobry tekst.

  • Rafał

    „Opcja Podstrony w archiwach z opcją noindex”

    Nie bardzo rozumiem poco włączać tę opcję. Nie chcemy by się ładnie zaindexowała page/2? Pozatym sprawdzałem ostatnio tą opcję (włączona – najnowsza wersja wtyczki) i w liście page/2 nie było śladu noindex,follow .. więc nie bardzo wiem już jak ma to działać

    • Oczywiście, że nie chcemy aby indeksowały się podstrony. Po co mają znajdować się w indeksie? Istotne są treści, a nie listy wpisów (które zresztą mogą się często zmieniać, np. jeśli publikujesz dużo wpisów). Wolałbyś żeby użytkownik trafił na stronę wpisu czy na stronę z listą wpisów? ;)

      Co do sposobu działania tej opcji, to mam ją włączoną i działa – zobacz tutaj: https://wpzen.pl/page/2/

  • Ajpi

    A ja mam pytanie: jak wyłączyć znaczniki meta tytułów dla strony głównej i wpisów? Dublują mi to, co już jest w szablonie i wcale ich tam nie chcę, ale nie chcę też odinstalować wtyczki, bo kilka rozwiązań używam.

    • Nie ma takiej możliwości, ponieważ wtyczka WordPress SEO służy głównie do generowania znaczników meta – po co więc wyłączać jej główną funkcję?. ;)

      Swoją drogą: takie rzeczy jak generacja znaczników meta nie powinny być robione w szablonie.

    • Jeśli dublują się title, to robi się podmiankę w header.php na i działa ;)

  • czy uważa Pan, że warto dać noindex na tagi w kategorii Taksonomie?

  • Mateusz

    Mam pytanie odnośnie fragmentu „strona główna”, czy ja mogę sobie zamiast tych procentów etc w „szablon tytułu” wpisać tytuł mojej strony czy mam to tak zostawić a tytuł i opis strony wypełnia się gdzie indziej (to samo tyczy się kolejnej zakładki na temat tytułu wpisów).

    • Oczywiście. Możesz wpisać własny tekst, możesz również „pomieszać” własny tekst ze zmiennymi.

      • Mateusz

        Dzięki za szybką odpowiedź, ale czy jeśli pousuwam te wszystkie znaczki i wpiszę tam tytuł mojej strony to nie wpłynie to na pozycjonowanie? Bo przykładowo we wtyczce all in one seo też są te procenty ale jest osobne miejsce na wpisanie własnego tytułu strony, tutaj tego nie widzę i chyba można albo to zostawić (i wtedy nie mieć tytułu, ale w takim razie po co by była ta opcja) albo skasować i tytuł strony wprowadzić :).

        Jeszcze jedno pytanie czy w pierwszej zakładce wtyczki w miejscu „narzędzia dla webmasterów google” mogę wpisać numer UA z google analitics czy to nie o ten numer chodzi i muszę pod GA robić osobną wtyczkę albo wklejać do kod wordpressa?

        PS: Bardzo fajny blog, dodaję do zakładek i będę zaglądał. Bardzo fajny również wygląd i opcje samych komentarzy :).

        • Jeśli na wszystkich podstronach będziesz miał w tytule (znacznik ‚title’) tytuł strony, to zdecydowanie będzie to miało negatywny wpływ na pozycjonowanie. Tytuł strony (całego serwisu) jest brany z ustawień WordPressa (Ustawienia -> Ogólne).

          Kod weryfikacyjny Narzędzi dla webmasterów to nie to samo co UA z Google Analytics. Jeśli chcesz umieścić kod GA na swojej stronie, skorzystaj z tego tekstu: https://wpzen.pl/statystyki-google-analytics-w-wordpressie/

          Dzięki za miłe słowa. :)

          • Mateusz

            Obecnie mam ustawione to w ten sposób (szablony) we wtyczce:

            Strona główna: %%sitename%% %%page%% %%sep%% %%sitedesc%%

            Wpisy: %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%%

            Strony: %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%%

            Czy tak to może zostać? Rozumiem, że tytuł strony mam sobie wpisać w opcjach wordpressa, no a tytuły stron i wpisów to wiadomo przy ich tworzeniu, a czy te puste miejsca we wtyczce „Szablon meta opisu” mają zostać puste? No bo o ile stronę można wypełnić sensownie to nie da się wypełnić tego raz do każdego wpisu, więc nie bardzo rozumiem sens tego :).

          • Tak, takie ustawienia mogą zostać, aczkolwiek nie jestem specjalistą od SEO.

            Szablon meta opisu możesz zostawić pusty – będziesz go mógł stworzyć na stronie edycji wpisu/strony. Możesz również wstawić tam zmienną „excerpt” – dzięki temu do znacznika „description” zostanie automatycznie wstawiony wypis wpisu (w przypadku gdy nie wypełnisz odpowiedniego pola na stronie edycji).

          • Olek

            Nie wiem czemu ,ale wtyczka nie nalicza mi linków do podstron, chociaż wstawiłem je do wpisu i działają dobrze. Mimo tego ciągle mam komunikat : ” Ta strona nie zawiera żadnych linków wewnętrznych, dodanie kliku byłoby wskazane” Mogę Pana prosić o sugestie jak rozwiązać ten problem?

          • Ta funkcja nie zawsze działa poprawnie, dlatego nie należy się nią przejmować. Cała zakładka „Analiza strony” nie ma żadnego wpływu na Twoją stronę – to po prostu zbiór sugestii, do których możesz się zastosować.

  • Krzysziek

    Super poradnik – jednak na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że zdecydowanie nie dla „zielonych”. Gdy czytam tekst mam problemy z tytułem, meta opisem i kilkoma innymi rzeczami głównie przez stwierdzenia typu… „Uwaga może to spowodować….” Lepiej nie ruszać może kiedyś będzie to zrozumiałe – dobry tekst. pozdrawiam.

  • Skrótmeczu.pl

    Witam,

    po usunięciu prefiksu /category/ linki z menu kierują na błędną stronę (404…) :/ jak temu zaradzić żeby np http://skrotmeczu.pl/liga-polska/ prowadził do odpowiedniej kategorii

    • Przejdź do ustawień wtyczki WP SEO i zapisz zmiany. Następnie przejdź do menu Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki i również zapisz ustawienia (nie musisz niczego tam zmieniać).

      • Skrótmeczu.pl

        Dzięki za ekspresową odpowiedź, ponadto dołączam się do opinii przedmówców że tekst jak i cały blog trzyma poziom. Oczywiście zadziałało :) mam jeszcze jedno pytanie odnoście innego tematu nie poruszanego w powyższym wpisie. Na twoim blogu strzałki nawigacyjne zamiast standardowego opisu PREV i NEXT mają tytuł strony na jakie kierują, jak to zrobić?

      • Skrótmeczu.pl

        Dzięki za ekspresową odpowiedź, ponadto dołączam się do opinii przedmówców że tekst jak i cały blog trzyma poziom. Oczywiście zadziałało :) mam jeszcze jedno pytanie odnoście innego tematu nie poruszanego w powyższym wpisie. Na twoim blogu strzałki nawigacyjne zamiast standardowego opisu PREV i NEXT mają tytuł strony na jakie kierują, jak to zrobić?

        • Jeśli mówisz o linkach znajdujących się na stronie wpisu, to są to standardowe funkcje WordPressa – previous_post_link() i next_post_link().

          • Skrótmeczu.pl

            tak, ale weźmy za przykład ten wpis, zamiast „<- Previous" masz ← 7 darmowych szablonów z pełnoekranowymi sliderami jak to można ustawić, czy jest to może zasługa jakieś wtyczki?

          • Nie, to nie jest zasługa żadnej wtyczki – to normalne działanie tych funkcji. Zajrzyj do dokumentacji WordPressa (http://codex.wordpress.org/Function_Reference/next_post_link). Przykład:

            previous_post_link(‚%link’, ‚%title’ );

          • Skrótmeczu.pl

            Ok dzięki za pomoc i odpowiedzi. Pozdrawiam

  • Marcin

    Witram, wie Pan może jak wyeliminować komunikat w analizie strony „Słowo kluczowe / fraza nie pojawia się w adresie URL strony.”. Moim glownym słowem kluczowym jest np. słowa w adresie znajduje sie http://www.abecadlo.pl/slowa/. Da sie uzyskac zielone swiatlo przy polskich znakach?

    • Nie da się. Nie ma to jednak żadnego znaczenia, bo analiza strony nie ma wpływu na działanie wtyczki – to tylko zbiór sugestii.

  • Jadzia

    A ja mam problem. Niby uzupełniam wszystkie opcje dla stron i słowa kluczowe oraz opis się zapisują, ale tytuł wtyczka nie wypisuje w znaczniku tylko: i nie wiem w czym tkwi problem.

    • Ten problem jest prawdopodobnie zwiazany z bledem w Twoim szablonie. Sprobuj wlaczyc opcje „Wymuszone przepisywanie tytułów” (opis w tekscie powyzej).

      • Jadzia

        Dzięki zadziałało

  • Mam chyba podobny problem jak Ajpi – dubluje mi nazwę strony i opis, czy jest to zależne od ustawień tej wtyczki?

    • Nie, to nie jest zależne od ustawień wtyczki. Prawdopodobnie to problem z Twoim szablonem – trudno mi jednak powiedzieć cokolwiek więcej bez zerknięcia na jego kod.

      • Na początku ustawiała mi to osoba od pozycjonowania, i od tego czasu właśnie się dubluje. Teraz robię to sama, przeszukałam już ustawienia szablonu i nic nie znalazłam; korzystam ze zmodyfikowanego szablonu Karma (sposobnastres.pl), gdzie w kodzie mogłabym tego szukać, jeśli mógłbyś podpowiedzieć?

        • W którym miejscu i co się dubluje? Nie widzę nic takiego w kodzie.

          Przy okazji: skup się na odchudzeniu tej strony. Jakim cudem tak prosta witryna zajmuje aż 1,5 MB? Po co Ci te wszystkie skrypty?

          • takie podwójne opisy widzę np. na google analytics dashboard i czasami gdzieś w nazwach się też przewijało; w takim razie chyba już nie ma specjalnie problemu ;); też się zastanawiam nad wielkością strony, a te skrypty to nie wiem skąd i po co, aż tak się jeszcze nie znam, dzięki za radę

  • zxc

    „Usuń zmienne ?replytocom” … „może to wpłynąć bardzo korzystnie na efektywność indeksowania komentarzy.”
    – po co indexować komentarze? ja tu cały czas walczę jak je zablokować… Google mimo blokowania w robots.txt dalej je indexuje

  • zxc

    I mam jeszcze jedno pytanie odnośnie „Opcja Przekieruj adres URL załącznika do adresu URL wpisu, do którego jest załączony”

    Czyli dla obrazków WP domyślnie tworzy podstrony i gdy włączę tę opcję to link prowadzący do tej podstrony (wyświetlający defacto tylko sam obrazek) bedzie teraz prowadził do samego posta / wątku głównego w którym został on opublikowany – jak dobrze rozumiem?

    Ale mam stronę na której nie mam Yosta tylko All in SEO Pack i jak ustawić takie przekierowanie?
    A jekiś hack który nie będzie wyświetlał strony załączników (obrazków)?

  • Adrian

    Witam

    Czerpie garściami z tego bloga :) Gratuluje wysokiego poziomu artykułów, przyjemnie się czyta.

    Mam pytanko przechodziłem ostatnio z All In One SEO Pack do WordPress Seo, interesuje mnie jak poprawnie ustawić meta opisy oraz taksonomie.
    Wiem że jest możliwość importu, nie jestem pewien czy wcześniej miałem poprawne ustawiania, więc chciałem teraz wszystko zrobić ręcznie
    W All In One SEO wyglądało to tak

    Page Title Format: %page_title% | %blog_title%
    Post Title Format: %post_title% | %blog_title%
    Category Title Format: %category_title% | %blog_title%
    Date Archive Title Format: %date% | %blog_title%
    Author Archive Title Format: %author% | %blog_title%
    Tag Title Format: %tag% | %blog_title%
    Search Title Format: %search% | %blog_title%
    Description Format: %description%
    404 Title Format: Nothing found for %request_words%
    Paged Format: – Part %page%

    Interesuję mnie Tytuły wpisów oraz taksonomie, jak je poprawnie wypełnić w Wordpress Seo by Yoast

    Domyślna opcja dla tytułu wpisu jest taka

    %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%%

    Czy takie ustawienie jak poniżej również jest poprawne ?

    %%title%%%%sitename%%

    lub ustawienie samego %%title%%

    taksonomie

    %%page%%%%sitename%%

    czy zostawić ustawienia domyślne ?

    Czy mógłby Pan podpowiedzieć jakie są najbardziej optymalne ustawienia.

    Pozdrawiam

    • Wszystkie z pokazanych przez Ciebie ustawień są poprawne. Nie jestem jednak specjalistą od SEO, tak więc nie chciałbym wskazywać, które z nich będą moim zdaniem najlepsze jeśli chodzi o wyszukiwarki.

  • charmante

    Proszę o pomoc. Mój SEO po aktualizacji przestał działać. W ustawieniach
    Tytuły i meta tagi nie mam możliwości zajrzenia i 
    skonfigurowania,zmienia ustawień. Wogóle nic się nie otwiera. Tak jakby
    tam nic nie było. Co powinnam zrobić? Odinstalować i zainstalować
    ponownie? Wyłączenie wtyczki i włączenie nie pomogło. Zainstalowałam
    inne seo i nie łapie. Nie wiem w czym rzecz. Nie znam się na tym…

    • To prawdopodobnie konflikt z jakąś wtyczką.

      Włącz tryb debugowania (więcej informacji znajdziesz w tym wpisie: https://wpzen.pl/co-zrobic-gdy-wordpress-nagle-przestal-dzialac/ ) i zobacz czy na wspomnianej stronie ustawień pojawią się jakieś komunikaty o błędach.

      Zajrzyj również do konsoli przeglądarki („Narzędzia -> Dla twórców witryn -> Konsola WWW” w Firefoksie, „Narzędzia -> Konsola JavaScript” w Chrome) i zobacz czy nie ma tam jakichś komunikatów o błędach.

      • charmante

        Dziękuję bardzo za pomoc, Dzisiaj zajrzałam do siebie na stronę i patrzę,że mam dwie wtyczki do aktualizacji. Zainstalowałam i pokazało mi się,że wordpress seo się zainstalował… i czy chcę obejrzeć filmik,który opowie mi co nie co na ten temat. Dziwne,ale ustawienia do drugiego poziomu zostały nienaruszone,reszta się skasowała. Dziękuję Ci bardzo za pomoc. Ale problem chyba się sam rozwiązał.

  • charmante

    Witaj ponownie,teraz moim problemem jest taka informacja:

    Nieznany kanał

    Błąd RSS: This XML document is invalid, likely due to invalid characters. XML error: junk after document element at line 1, column 64

    Klikając na ikonkę RSS wyskakuje mi taki napis:

    Błąd przetwarzania XML: niezrozumiała seria znaków po elemencie dokumentu
    Obszar: http://charmante.com.pl/feed/
    Numer wiersza: 1, kolumna 65:var SHRRD_Settings = [];var SHRCB_Settings = [];
    —————————————————————-^

    Co to oznacza i co powinnam zrobić?
    Odkąd zrobiłam aktualizację bloga zaczynają się dziać różne rzeczy. Przypominam,że nie znam się na html i innych rzeczach. Jesteś w stanie mi pomóc co powinnam zrobić w njprostszy możliwy sposób dla takiego laika jak ja?

    Dziękuję

    • Jakaś wtyczka (lub wtyczki) psuje Twój kanał RSS. Otwórz sobie go w przeglądarce (http://charmante.com.pl/feed/) i zobacz źródło. Ten dokument powinien zaczynać się od , podczas gdy u Ciebie przed tym nagłówkiem znajduje się cała masa kodu, którego być tam nie powinno.

      Na wstępie spróbuj wyłączyć wtyczki Shareaholic, Smooth Scroll, Social Ring i What Would Seth Godin Do.

      • charmante

        Hej – zrobiłam tak jak powiedziałęś – otworzyłam link i wyszło coś takiego:

        Przepraszamy, ale strona, której szukasz, nie mogła zostać znaleziona. Być może uda Ci się ją wyszukać?

        Jeśli wyłączę te wymienione

        wtyczki to co dalej?

        • charmante

          O kurcze – wyłączyłam wszystkie i……… działa. Czy powinnam te wtyczki w takim razie usunąć? Wow,jestem pełna podziwu – działa….. Dzięki wielkie :)

          • Jeśli nie potrzebujesz tych wtyczek, to oczywiście powinnaś je usunąć.

  • Łukasz

    Fantastyczna robota! chapeau bas!

  • Adam

    ufffff, przebrnąłem. Gratuluję strony, zaczynam przygodę z Wordpress’em i jest to najlepsza strona jaką znalazłem, dokładnie wszystko czego potrzebowałem i wiele więcej. Wielkie dzięki :) ps. poproszę jeszcze, wielu użytkowaników WPZEN pewnie mnie poprze, o opis konfiguracji integracji wordpressa i facebooka (wpisów, like buttonów, open graf itp.)

  • Czytelnik

    Już naprawdę nie wiem, gdzie szukać odpowiedzi na moje pytania. Może znajdę radę u Pana. W załączniku przesyłam zrzut. Problem, jest tego typu, że nie wiadomo skąd, w Google i na stronie głównej moja strona wyświetla się z „|” na końcu. Nie wiem skąd ten znak się wziął. Nie ma go, nigdzie w ustawieniach wtyczki, ani nie jest zaciągnięty z Ustawienia -> Ogólne. Nie jest to także wina szablonu, gdyż zmiana motywu problemu nie rozwiązała.

    • Co takiego tajnego masz na tej stronie, że ją ukrywasz? ;) Najprościej będzie jak podasz jej adres.

      • Czytelnik

        A nie chciałem się reklamować :) -> http://kamson.pl/

        • Masz włączoną opcję ‚Wymuszone przepisywanie tytułów’?

          • Czytelnik

            Nie :)

          • To włącz. ;)

          • Czytelnik

            Włączone, a teraz zamiast „|” pojawił się „-„

          • I teraz musisz skonfigurować format tytułów w ustawieniach WP SEO. Na końcu pojawia się „-„, bo nie masz wprowadzonego opisu strony, więc zostaje sam separator. Spróbuj na przykład tak: „%%sitename%% %%page%%”

          • Czytelnik

            A w którym miejscu mogę dodać opis strony?

          • Ustawienia -> Ogólne -> Opis.

          • Czytelnik

            Boże jaki wstyd; faktycznie dziękuję za pomoc. Chciałbym jeszcze zapytać, czy może się orientujesz, które pole jest dla wyszukiwarki bardziej wartościowe: Tytuł strony czy opis? Czy traktowane są po równo?

          • Nie jestem specem od SEO, więc się nie wypowiem.

  • Robert

    Witaj Bartoszu,

    Mam dosyć nietypowy problem i nie wiem, jak sobie z nim poradzić.
    Komentuje
    inne blogi, na których jest opcja commentluv, która pozwala dodać link
    do ostatniego wpisu. Problem jest taki, że gdy wpisuje wszystkie dane:
    imię, adres e-mail, stronę internetową to komentarz się nie dodaje. Z 
    kolei, gdy wpiszę inne dane i odznaczę opcje commentluv, to komentarz
    się dodaje (ale nie ma wtedy linków do mojej strony).

    Dodam, że na niektórych blogach mogę pozostawiać komentarze z opcją commentluv. Od czego to zależy i jak rozwiązać ten problem?

    Pozdrawiam

  • Wielkie dzięki! Bardzo tego potrzebowałem :)

  • jurek

    A czy ktoś z Was uzywa ‚custom page templates’ ?….mam problem z nimi bo bardzo slabo sie indeksuja w przeciwienstwie do niektórych normalnych wpisów

  • ewka

    Świetny i bardzo przydatny wpis. Jeszcze nie wszystko ogarniam, wiec pewnie to będzie pierwsze pytanie.
    Na mojej stronie będzie dużo zdjęć. Zdarzy się wiele razy, że wpis to będzie po prostu zdjęcie. Szablon pozwala mi na wykorzystanie jako zdjęcia dużego obrazka wyróżniającego. I myślałam, że tak będę robić bo ładnie to wygląda, ale wtedy pomyślałam o SEO.. Zastanawiam się jak będzie lepiej:
    – wstawianie zdjęcia bezpośrednio do wpisu
    – wstawianie zdjęcia używając funkcji obrazka wyróżniającego

    • Nie jestem specjalistą od SEO, ale moim zdaniem nie ma to większego znaczenia. Upewnij się jedynie, że kod HTML obrazka wyróżniającego ma atrybut ‚alt’, bo jest on istotny. No i zadbaj o to, aby sensownie nazywać pliki graficzne i wpisywać sensowny tekst do atrybutu ‚alt’.

  • tutek

    Hej,

    Mam problem.
    Extraneous Property Objects of this type do not allow properties named ‚article:publisher’.

    Parser Mismatched MetadataThe parser’s result for this metadata did not match the input metadata. Likely, this was caused by the data being ordered in an unexpected way, multiple values being given for a property only expecting a single value, or property values for a given property being mismatched. Here are the input properties that were not seen in the parsed result: ‚og:title, og:site_name, article:publisher, fb:admins’

    Moja strona to lemurek.tv. Czytam od 3 dni ale nie umiem tego naprawić.
    Fb nie rejestruje aktywności użytkowników w dzienniku aktywności. Nie wiem jak naprawić. Mógłbyś pomóc? Dzięki z góry

    • Przyczyną są prawdopodobnie zdublowane znaczniki OG. Zajrzyj do źródła swojej strony i zwróć uwagę na drugi zestaw znaczników, znajdujący się zaraz przed zamknięciem sekcji . Pozbądź się ich, a wszystko powinno wrócić do normy.

  • pstrykon

    Witam, mam kilka pytań :)
    1) pytanie o przekierowanie adresu witryny z bez www na www. Spotkałem się z opinią, że WP robi to automatycznie po wpisaniu adresu witryny w ustawieniach ogólnych zawierającego prefiks www. Czy tak jest w istocie i pozostaje mi tylko konfiguracja gogle WMT, czy powinienem użyć jakiejś wtyczki, np. Redirection? A może zrobi to też Yoast?
    2) Czy wtyczka SEO od Yoast pozwala też wdrożyć linkowanie wewnętrzne z fraz kluczowych występujących w tekstach wpisów?
    3) Gdzie dokładnie powinienem wstawić kod, który podałeś, aby uaktywnić nawigację okruszkową na wszystkich stronach?
    4) To jest pytanie bonusowe :) Czy wtyczka SEO od Yoast czy jakakolwiek inna jest rzeczywiście konieczna w najnowszej aktualizacji WP? Ustawiłem własny format przyjaznych URL-i, z tagami tytułowymi WP też sobie radzi dobrze, meta opisy nie są już brane pod uwagę przez googlebota zbyt poważnie przy ustalaniu pozycji w SERP-ach… Standardowo WP nie generuje jak widzę tagów OpenGraph, ale z tym serwisy społecznościowe potrafią sobie poradzić. Moje pytanie bierze się stąd, że robię stronę dla kogoś, kto się na tych niuansach nie zna, i dodatkowy panel SEO na karcie edycji postu może okazać się nie do ogarnięcia.
    Pozdrawiam,
    Michał

    • 1. Tak, WordPress automatycznie przekierowuje na odpowiedni adres (pod warunkiem, że serwer jest poprawnie skonfigurowany – a znaczna większość jest).

      2. Nie.

      3. W odpowiednim miejscu w motywie. ;) Wszystko zależy od tego, gdzie chcesz wyświetlać okruszki. Najlepiej wstawić je do nagłówka (plik header.php), bo to najmniej roboty – tyle że nie zawsze tak się da.

      4. Konieczna nie jest i nigdy nie była. Wtyczka taka jak WP SEO jest przeznaczona dla osób, które chcą mieć kontrolę nad nagłówkami i całą opisaną w powyższym tekście resztą. Na przykład wspomniane przez Ciebie tytuły – WP standardowo do znacznika wrzuca tytuł wpisu, a dzięki wtyczce WP SEO możesz to zmodyfikować.

      • pstrykon

        Dziękuję za wsparcie – o to mi chodziło!

  • Przeczytałem dokładnie ten przewodnik, ale są tam jeszcze elementy, których do końca nie rozumiem i których nie mogłem wyszukać w innych miejscach. Zastanawia mnie następujący aspekt:
    Na swojej stronie fotograficznej mam sporo zdjęć. Wiem, że Yoast hejtuje slidery, ale mimo wszystko chciałem, żeby zdjęcia wyglądały estetycznie na stronie. Wyłączyłem w ustawieniach tworzenie mapy strony dla załączników, bo z tego co wyczytałem, boty widzą to jako dużą liczbę bezwartościowych stron, co może zaniżać ranking strony. Mam włączoną funkcję „Przekieruj URL załącznika do adresu URL wpisu, do którego jest załączony”. Moje pytanie brzmi:
    – W Google Webmaster Tools widzę, że zdjęcia w sliderach dodane jako załączniki nie są w ogóle indeksowane. Spędziłem sporo czasu na ich opisanie – czy to znaczy, że nie będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania w sekcji grafik?
    – Czy jeśli występują w sliderach, to dla google są niewidoczne / „nieistotne” i ich opisy nie mają żadnego znaczenia przy pozycjonowaniu?
    – Czy macie jakieś idealne rozwiązanie dla takich załączników, które nie są bezpośrednio umieszczane we wpisie, lecz znajdują się jedynie w sliderze?

    Za wszelkie cenne uwagi dotyczące pozycjonowania strony przez zdjęcia będę niezmiernie wdzięczny.

  • Basia

    Witam

    Jestem pod coraz większym wrażeniem Pana wpisów, wychodzi na to że całego bloga „złoże” z informacji które tutaj znalazłam:-) ale do rzeczy mam pytanie do Pana związane z sekcją Okruszki, usiłuję wstawić kod

    <?php if ( function_exists('yoast_breadcrumb') ) {
    yoast_breadcrumb('’,”);

    } ?>
    do swojego motywu. U góry napisał Pan że ” dobrym pomysłem jest umieszczenie jej zaraz pod menu (najczęściej w pliku header .php) I tutaj zaczynają się schody..nie wiem jak dokładnie to zrobić. Wiem gdzie w moim panelu znaleźć folder z moim motywem ale jak dodać kod????
    Bardzo proszę o pomoc i w jak najprostszy sposób (jeśli to możliwe) :-)

    • Dziękuję za miłe słowa. :)

      Nie do końca rozumiem – nie wiesz jak wstawić kod czy nie wiesz gdzie go wstawić?
      Jeśli to pierwsze, to najlepiej zaloguj się do swojego serwera przez SFTP, pobierz plik header.php na swój komputer, otwórz go w dowolnym edytorze, dodaj odpowiedni kod, zapisz plik i prześlij go z powrotem na serwer.
      Jeśli masz problem ze znalezieniem miejsca, w którym należy wstawić ten kod, to niestety obawiam się, że nie jestem w stanie pomóc, bo zależy to od konkretnego motywu.

  • MarkO

    Dzięki wielkie za artykół. Niedawno zacząłem konfigurować tę wtyczkę i zauważyłem, że samoczynnie dodał się na stronie autor wpisów. Rozwalając przy tym nieco układ strony. Pytanie brzmi: Jak to wyłączyć? Tak aby autor najlepiej wogóle się nie pokazywał. Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź. Pozdrawiam. Dołączam obrazek poglądowy.

    • To na pewno nie zostało dodane przez wtyczkę WordPress SEO.

      • MarkO

        No cóż… faktycznie nie jest! Kilka rzeczy się nałożyło i nie słusznie posądzenie padło na wtyczkę. Dzięki.

  • OMG powinieneś brać opłatę za ten wpis, bo jest kompletny, profesjonalny i wyczerpuje temat. Znalazłam Cię przez poszukiwania porównania wtyczek Yoast i All in One SEO Pac. To dwie moim zdaniem najlepsze wtyczki

  • Czy tam, gdzie wpisujemy główne słowo kluczowe powinna być tylko jedna fraza/słowo kluczowe, czy może być ich kilka? Czy któreś z nich będzie ważniejsze od pozostałych?

    • Tam powinna być tylko jedna fraza. Pamiętaj jednak, że ta fraza jest wykorzystywana tylko do wygenerowania podpowiedzi na zakładce ‚Analiza strony’ – nie ma ona absolutnie żadnego wpływu na SEO, widoczność Twojej strony w wyszukiwarkach czy cokolwiek innego.

  • Wszystkie wtyczki od Yoast są dobre :)

  • facetwformie

    WITAM, MAM PROBLEM Z DESCRIPTION STRONY GŁÓWNEJ MOJEGO BLOGA GDZIE SĄ WPISY. USTAWIŁEM W YOAST OPIS STRONY GLÓWNEJ, ALE NIC TO NIE DAŁO. TERAZ W OPISIE GŁOWNEJ POBIERA OPIS REKLAM KTÓRE MAM NA STRONIE. ADRES BLOGA: http://facetwformie.pl pozdrawiam

  • Mam, wydaje mi się, nietypowy problem. Po aktualizacji Yoast SEO zniknęło mi pole do wypełnienia meta opisu. Słaba jest moja wiedza na tematy techniczne …
    PS. Przyłączam się zachwytów nad treściami na blogu :)

    • To pole nie zniknęło. ;) Wersja 3.0 wprowadziła nowy interfejs, który moim zdaniem jest mniej intuicyjny, niż poprzedni. Teraz aby wprowadzić własny opis trzeba kliknąć dwukrotnie na podgląd opisu (w boksie Yoast SEO, pod podglądem tytułu).

      P.S. Dziękuję za miłe słowa. :)

      • A wydawało mi się, że ja taka blondynka nie jestem ;) Dzięki piękne :)

  • StilCode

    Świetne wskazówki!! Bardzo mi pomogły! Dzięki :)

  • Witam! właśnie przeszłam z wtyczki all in one seo na Yoast i mam problem bo teraz zaden post nie ma ustawionych slow kluczowych, weszlam w Narzedzia–>Import z innych wtyczek do pozycjonowania–>Import z all in one seo i dalej nic. Czy wiesz o co chodzi, co powinnam zrobić?Z góry dziękuję za pomoc

  • Mam pytanie, czy da się ustawić, by Google wyświetlało w wynikach kategorie mojej strony, podobnie jak to jest rozbite przy wpisaniu „wpzen”? Czy i gdzie można konfigurować to, co Google ma wyświetlać? https://uploads.disquscdn.com/images/97ff14e28dcc8c8a9e63b058affeab87a8c73526b3c6c01095dc412e77ad557b.jpg

    Używam All in One SEO.

  • Bardzo fajny artykuł, aż musiałem udostępnić na swojej stronie: https://www.skuteczne-seo.net.pl/jak-skonfigurowac-yoast-pro-3-8-kilka-porad/

    • Dzięki, ale:
      1. Nie umieściłeś linku do wpisu – byłoby to mile widziane.
      2. Opis dotyczy bezpłatnej wersji wtyczki, a nie (jak napisałeś) płatnej wersji premium.

  • Witam,
    Od pewnego czasu borykam się z pewnym problem. Być może będzie Pan w stanie wesprzeć mnie w tej walce. „Your homepage cannot be indexed by search engines. This is very bad for SEO and should be fixed.” – dokładnie taki komunikat widnieje u mnie w głównym menu wtyczki Yoast. Pojawił się on tuż po aktualizacji wtyczki i od tamtej pory nie mogę się go pozbyć. Wpisy niby się indeksują, ale nie zawsze pojawiają się w Google „z automatu”. Bywa, że muszę na robotach wymusić przeanalizowanie strony poprzez Google Webmaster Tools, żeby nowe wpisy pojawiały się w wynikach wyszukiwania. Kompletnie nie wiem gdzie jest pies pogrzebany.

    Proszę o wsparcie. :)

    Pozdrawiam,
    Piotr

    • Wpisy zwykle nie pojawiają się w Google zaraz po publikacji – musi minąć trochę czasu zanim robot Google zajrzy na Twoją stronę. „Wymuszanie” indeksowania w Google Search Console oczywiście pomaga.

      Co do komunikatu wtyczki – może mieć ona związek z wykorzystywaniem serwisu OnPage.org do sprawdzania widoczności strony dla wyszukiwarek. Nie do końca wiem jak to działa, ale być może Twoja strona w jakiś sposób (.htaccess, wtyczki „poprawiające bezpieczeństwo strony”) blokuje nieznane lub podejrzane roboty? Spróbuj wyłączyć tę funkcję (opis znajdziesz we wpisie) i zobacz czy komunikat zniknie. Ja bym się tym szczególnie nie przejmował, bo skoro strona jest widoczna w Google, to jest dostępna dla robotów indeksujących.

      • Komunikat niestety nie zniknął po wyłączeniu tej funkcji, co nie ukrywam – trochę działa mi na nerwy. Jednak, jak wspomniałeś – wpisy pojawiają się w Google, więc może dam sobie spokój?

  • Sylwester1970

    Borykam sie z problemem na który odpowiedzi niestety nigdzie nie mogę znaleźć – może Pan bezie wiedział. Mam „czysty” plik robots.txt – czyli taki który nie blokuje niczego (ma wpis „disallow: „). Moja strona w wersji „http://www.domena.pl” ma prawidłowy opis w serp. Czyli taki ustawiony w Yoast. Ale w wersji „http://domena.pl” wyswietla się informacja „Opis tego wyniku jest niedostępny. Przyczyna: plik robots.txt tej witryny…Więcej informacji”
    WYgląda na to jakby coś wpływało na czytanie robots przez google, co jest poza tym plikiem. Podejrzewam Yoasta ;) ale nie mogę mu nic udowodnić ;) ;)
    Czy ma Pan jakiś pomysł na to?
    Pozdrawiam
    Sylwek

    • Byłoby znacznie prościej gdybyś podał adres strony. ;)

      • Sylwester1970

        juz podaję:
        szkolenia-prawne.pl i http://www.szkolenia-prawne.pl
        ustawione jest przekierowanie z wersji „bez www” na „z www”

        • Nie jestem specjalistą od SEO, ale wydaje mi się, że ta strona bez www mogła zostać znaleziona przez Google zanim ustawiłeś przekierowanie z „bez www” na „z www”. Spróbuj usunąć ten link z indeksu za pomocą Google Search Console, bo tak naprawdę nie powinien się on tam w ogóle znaleźć.

          • Sylwester1970

            dzięki za podpowiedź
            właściwie to nie ustawiałem takiego przekierowania bo ono jest „ustawione” przez wordpress, ponieważ panel wordpressa stoi na wersji z www – i wpisanie bez www podowuje przeskoki. Zastanawiam się czy jeśli teraz wpiszę takie przekierowanie w htacess to nie spowoduję jakiegoś zapętlania – ale zdublowanie wpisu „w jedną stronę” chyba nie powinno tego zrobić (gdyby były dwa „kontrujące się” to yb powstała pętla)

          • Nie sądzę, żebyś musiał wprowadzać jakieś przekierowania – jak dla mnie ten jeden wpis strony bez www w indeksie Google to jakaś zaszłość, którą po prostu powinieneś usunąć.

          • Sylwester1970

            mam tylko nadzieję, że usuwając ten wpis nie usunę w ogóle strony głównej ;) bo tych „akcjach” zaczynam się czujnie oglądać na własny cień ;) ;) ;)

  • Maciek

    Witam. Ktoś już o tym wspominał, ale nie było rozwiązania. Mi także dubluje się nazwa strony [zobacz: http://www.mofotki.com] po zainstalowaniu i skonfigurowaniu wtyczki. Pierwotnie tytuł miałem wpisany w Wordpressie, a potem wpisywałem też przy konfiguracji wtyczki. Jak to naprawić? Druga sprawa, zwracano mi uwagę przy audycie seo, że mam za dużo kodu względem treści. Czy to może być wina wtyczki visual composer, której używam do budowania treści?

    • Macek

      Ok. Już naprawione. Musiałem włączyć „Wymuszone przepisywanie tytułów”

    • Tak, to może być kwestia Visual Buildera – ta wtyczka generuje mnóstwo kodu HTML.

  • Dzięki za ładnie przerobiony temat ;)

  • Bartek

    Mam problem z wtyczką SEO, mianowicie:

    Wchodzę w ustawienia SEO>Tytuły i meta tagi> no i tutaj pojawia się problem, bo nieważne co klikne i jak skonfiguruję wtyczkę, po wciśnięciu „Zapisz zmiany” wyrzuca mi błędną stronę 404, która idzie po adresie „http://adresstrony.com//wp-admin/options.php”. Gdzie może leżeć przyczyna? WP 4.7 i najnowszy aktual do SEO

  • Weronika Węgrzynowska

    Dzień dobry. Mam jedno pytanie odnośnie tytułu meta i opisu meta dla strony głównej. Myślę, że wszystkie ustawienia wtyczki zrobiłam poprawnie, uzupełniłam tytuł witryny oraz jej opis (ustawienia ogólne w Wordpress), jednak szukając swojej strony w google opis meta oraz meta tytuł nadal nie jest zgodny z moimi ustawieniami (wygląda to tak jakby nie chciał się aktualizować) Czy mógłby Pan coś podpowiedzieć w tej kwestii?

    • Niestety, nie mamy większego wpływu na to, jak strona będzie widoczna w Google i kiedy Google zaktualizuje treść strony w swoim indeksie. Możesz spróbować pobrać stronę w Google Search Console i zgłosić ją do indeksacji (https://support.google.com/webmasters/answer/6066468?hl=pl ) – to czasami przyśpiesza proces.

      • Weronika Węgrzynowska

        Bardzo dziękuję za odpowiedź. W takim razie włączam cierpliwość :)

  • Wtyczka Jetpack też zawiera mapę strony i właśnie się zorientowałem, że jest załączona. Którą najlepiej używać? Tą od Yosta czy Jetpacka? Lub obie?

    • W większości przypadków to wszystko jedno. Mapa generowana przez Yoast SEO jest lepiej uporządkowana (indeks mapy), co wprawdzie nie powinno mieć większego znaczenia dla Google, ale przy naprawdę dużych serwisach może mieć jakiś wpływ na wydajność.

      • Prewencyjnie wyłączę tą od Jetpacka. Dziękuję.

  • Olga

    Cześć! Przede wszystkim dziękuję za szczegółowy opis konfiguracji tej wtyczki. Po dokonaniu wszelkich ustawień z entuzjazmem zabrałam się do pozycjonowania swoich wpisów, ale niestety nie obyło się bez problemów. Moja strona to footsteps.cba.pl , wrzucam tam relacje z swoich wycieczek po górach. Przez długi czas strona miała formę zwykłej www, gdzie każda relacja, każda zakładka w menu głównym tworzona była jako nowa strona. Po zmianie szablonu i decyzji, żeby strona miała format bloga, przerobiłam wszystkie strony ręcznie na wpisy, tzn po prostu dodałam ileś tam nowych wpisów, kopiując treść i galerie, natomiast strony usunęłam. Początkowo każdy wpis maił taki tytuł jak dawniej strona. Później niektóre tytuły troszeczkę przerobiłam, ale słowa kluczowe zostały zachowane. Od wczoraj każdy wpis zaczęłam „obrabiać” zgodnie z możliwościami jakie daje wtyczka, tzn wpisałam frazy kluczowe, wpisałam meta opisy tam gdzie była taka potrzeba, ale przede wszystkim skróciłam nazwy bezpośrednich odnośników (w Yoast pod danym wpisem w polu „slug”), Problem polega na tym, że kiedy zaczęłam z ciekawości sprawdzać jak poszczególne wpisy wyświetlają się w Google, okazało się, że adresy wielu wpisów są adresami, pod którymi dawniej były strony. Niektóre z nich po kliknięciu automatycznie przekierowywały mnie na dany wpis i w pasku adresu wyświetlał się już taki adres jak ustawiłam, a przy innych wyskakiwał błąd 404 :( Chciałam Cię prosić o podpowiedź, czy to ja gdzieś popełniłam błąd, czy trzeba trochę czasu i cierpliwości, by Google poprawnie to wszystko zaindeksował? Pozdrawiam i przepraszam za przydługi post. Olga

    • Trzeba trochę czasu, aby Google zaindeksował nowe adresy. Czasem może to potrwać kilka dni, czasem kilka tygodni, a czasem jeszcze dłużej. Generalnie zmienianie adresów URL w działającej i zaindeksowanej przez Google stronie nie jest najlepszym pomysłem.

      Jak zauważyłaś, niektóre stare adresy przekierowują użytkowników na nowe. Tak się dzieje jeśli na przykład tylko skróciłaś adres URL (np. z /moja-nowa-strona-jest-super/ na /moja-nowa-strona/), ale jeśli adres został całkowicie zmieniony, to WordPress automatycznego przekierowania nie zrobi – możesz albo cierpliwie czekać na Google i mieć nadzieję, że nikt nie ma zapisanych starych URLi, albo zrobić te przekierowania samodzielnie (np. za pomocą wtyczki Redirection – https://pl.wordpress.org/plugins/redirection/ ).

      • Olga

        Dzięki serdeczne za odpowiedź, jest tak jak napisałeś – niektóre linki jedynie skróciłam, ale niestety kilka adresów zmieniłam tak, żeby były adekwatne do nowych tytułów wpisów. Zainstalowałam poleconą przez Ciebie wtyczkę i mam nadzieję, że uda mi się uporać z tym bałaganem. Pozdrawiam!

  • wolny-finansowo.pl

    Czy jest coś nie tak z moja wtyczką czy została już az tak okrojona? Po zainstalowaniu jedyne co mi się rozwija w pasku to: kokpit, search console i kup wersje premium. Nigdzie meta opisów, nigdzie map xml i kupy innych rzeczy. Wtyczkę już reinstalowałem na nowo i jest to samo. Coś przeoczyłem? Wersja 4.2.1. i nie ma kompletnie nic do ustawienia. Dopiero rollback do wersji 3.2. rozwinął mi cały pasek z opcjami – ale raczej nie tędy droga żeby yoasta cofać do wersji sprzed kilku lat…

    • W panelu administracyjnym: SEO -> Kokpit -> Zalety -> Strony z zaawansowanymi ustawieniami -> Włączone.

  • Łukasz Sobierajski

    Dzień dobry, dziękuję za fajny artykuł. Mam problem w użytkowaniu wtyczki „wewnątrz wpisu”. Wtyczka nie działa tak jakby wystąpił jakiś błąd. Screen pokazują tą sytuację. Proszę o podpowiedź jak mogę to naprawić. Pozdrawiam
    https://uploads.disquscdn.com/images/5c501b9d34048f907e126b336f674ec0ecfe4434e2725f0c75c8b7410eb5567e.png

    • Wygląda na problem z jakimś skryptem JS. Zajrzyj do konsoli przeglądarki i wrzuć tutaj komunikaty o błędach (o ile takie tam znajdziesz).

  • Piech

    Czy da się wyłączyć obsługę canonicali na stronie całkowicie?

    • Tak.
      Wyłączenie ich w WordPressie:
      remove_action(‚wp_head’, ‚rel_canonical’);

      I w WordPress SEO:
      add_filter(‚wpseo_canonical’, ‚__return_false’);

  • Jan

    Po włączeniu wtyczki pojawił się napis nad tytułem każdego wpisu: „YOU ARE HERE
    Home > I tu: „nazwa kategorii” > Tytuł wpisu. Gdzie to można zmienić, spolszczyć? I czy można wyłączyć? Widzę, że na tym blogu też to jest tylko spolszczone.

    • Podejrzewam, że chodzi Ci o nawigację okruszkową (breadcrumbs), aczkolwiek dziwi mnie, że włączyła Ci się sama (może Twój motyw w taki sposób ją obsługuje?). Tak czy inaczej wszystkiego na temat tej funkcji możesz dowiedzieć się z powyższego wpisu (poszukaj po prostu breadcrumbs).

      • Jan

        Dziękuję, poczytam o tych „okruszkach”

        • Jan

          Poczytałem i jest tak: mój motyw Skin musi mieć wbudowane te „okruszki”, bo gdy zgodnie z instrukcją wklejam kod i włączam okruszki, to dubluje się ten nadpis nad tytułem i wygląda tak: Strona główna > Kategoria > Tytuł wpisu. Poniżej zaś YOU ARE HERE
          Strona główna > „nazwa kategorii” > Tytuł wpisu.
          Mam dwa takie same okruszki.

          Chciałbym się pozbyć tego YOU ARE HERE. W którym pliku motywu tego szukać? W header.php?

          • A chociaż spróbowałeś poszukać tego samodzielnie?

            Za wyświetlanie nawigacji odpowiada funkcja skin_breadcrumb(), którą znajdziesz w pliku functions.php. Możesz ją sobie nadpisać w motywie potomnym. Jej wywołanie znajduje się w plikach ‚image.php’ i ‚single.php’ – ten drugi interesuje Cię bardziej. Możesz albo zmienić tę funkcję, albo usunąć jej wywołanie z szablonów – Twój wybór.

          • Jan

            Dziękuję za informację.

  • Iwona Jakimowicz

    https://uploads.disquscdn.com/images/06c5eea7148eaeaf64528bec61409db4bce5269323dcb287243537a3762ca2b8.png

    Cześć. Po włączeniu wtyczki yoast seo, na stronie głównej przy każdym wpisie pojawia się adres strony wpisu. Jak to usunąć? Kiedy przechodzę do poszczególnych kategorii, adresu już nie widać.

  • Wojciech Kaniuka

    Mam problem z wtyczką Yoast SEO dla WordPress 4.7.4. Pojawił się on po aktualizacji wtyczki do wersji 4.5. i nowszej na serwerze dostarczanym przez Active24.pl.

    Problem polega na tym, że nie ma paneli – górnego bocznego i do analizy czytelności. Zamiast tego drugiego jest komunikat: „To jest analiza treści – zbiór wyników z przeprowadzonych testów zawartości podstrony. Dowiedz się więcej o Narzędziu do analizy treści”.

    Mam jeszcze jedną stronę na innym serwerze, który dostarcza DevilWEB i tam wtyczka działa prawidłowo.

    Zdaniem Active24.pl z ich strony wszystko jest w porządku, jednak wtyczka nie działa poprawnie.

    • Upewnij się, że wszystkie te narzędzia są włączone w ustawieniach wtyczki (SEO -> Kokpit -> Funkcjonalności). Upewnij się też, że problem nie wynika z jakiegoś błędu w skryptach JS (zobacz czy w konsoli przeglądarki nie ma jakichś komunikatów o błędach) albo z włączonego adblocka lub innego narzędzia blokującego (np. Ghostery albo uBlock).