Każdy może pomóc w rozwoju WordPressa

WordPressSkoro czytasz ten wpis, to na pewno korzystasz z WordPressa. Z jakiegoś powodu twój wybór padł na ten właśnie CMS. Pewnie polecił ci go znajomy, kolega z branży albo osoba zajmująca się tworzeniem serwisów internetowych. A może decyzja zapadła po samodzielnym zorientowaniu się w temacie i rozważeniu wszystkich „za” i „przeciw”? To nie jest istotne. Istotne jest to, że twoja strona WWW powstała z pomocą WordPressa. WordPress pomógł ci zaoszczędzić trochę czasu i pieniędzy. WordPress umożliwił ci zbudowanie serwisu internetowego i jego samodzielne prowadzenie.

A może nie tylko korzystasz z WordPressa, ale również budujesz z jego wykorzystaniem strony dla swoich klientów? Może zarabiasz na tworzeniu wtyczek i motywów? A może świadczysz usługi związane z WordPressem?

Niezależnie od tego, do której z powyższych grup się zaliczasz, na pewno czasem zastanawiasz się nad tym, jakim cudem WordPress jest dostępny za darmo. Bez żadnych opłat otrzymujesz łatwy w instalacji i konfiguracji CMS oraz olbrzymi katalog gotowych do wykorzystania motywów i wtyczek. Wszystko to jest możliwe dzięki zaangażowaniu społeczności. Większość kodu tworzy grupa wolontariuszy, która za swoją pracę nie pobiera żadnego wynagrodzenia. Oczywiście ekosystem WordPressa to nie tylko kod – to również dokumentacja, testy, wsparcie dla użytkowników na oficjalnym forum czy tłumaczenia.

Może więc pora na dołożenie własnej cegiełki do rozwoju WordPressa i odwdzięczenie się w ten sposób za to, że możesz z niego korzystać? Możliwości jest sporo i nie trzeba być ani programistą, ani nawet osobą z perfekcyjną znajomością tego CMSa. Każdy jest w stanie znaleźć działkę, w której będzie mógł pomóc.

Five for the Future – nie tędy droga

Matt Mullenweg w swoim wystąpieniu na ubiegłorocznym WordCamp Europe przedstawił ideę Five for the Future, w myśl której firmy korzystające z WordPressa miałyby (oczywiście dobrowolnie) przeznaczać 5% czasu swoich pracowników na rozwój tego CMSa. To jednak wygląda dobrze tylko w teorii, bo (jak zauważył sam pomysłodawca) dwudziestoosobowa firma „musiałaby” na stałe oddelegować do tego typu prac jednego pracownika, co byłoby w praktyce bardzo trudne (jeśli nie niemożliwe).

Pomysł ten ma moim zdaniem jeszcze jedną wadę. Ustalanie sztywnych ram czasowych dla tego typu zadań nie jest po prostu dobrym pomysłem. Co jeśli w danym momencie oddelegowany pracownik po prostu nie będzie miał nic do zrobienia przy WordPressie? Co jeśli otrzyma w tym czasie jakieś ważne zadanie związane z jego pracą? Przełoży swoje pięć procent na kolejny tydzień? Mógłby, ale oznacza to, że w kolejnym tygodniu będzie „musiał” przeznaczyć na wolontariat dziesięć procent swojego czasu. I albo cała idea legnie w gruzach, albo czas ten będzie przesuwany w nieskończoność.

Tak więc nie wyznaczajmy sobie żadnych norm do wyrobienia – pomagajmy wtedy, kiedy mamy na to czas i ochotę.

Co mogę zrobić dla WordPressa?

Jak już wspomniałem, nie musisz być programistą, aby móc zaangażować się w rozwój WordPressa. Możliwości jest wiele.

Testowanie

Testy to chyba najprostszy sposób na pomoc dla społeczności. Możesz testować zarówno samego WordPressa, jak i znajdujące się w oficjalnym repozytorium wtyczki czy motywy oraz oficjalne aplikacje mobilne. Co więcej, często błędy w dodatkach wychodzą same, podczas ich normalnego użytkowania – w takim przypadku, zamiast marudzić na forum czy na Facebooku, poświęć 5 minut i zgłoś problem autorowi.

Błędy w samym WordPressie zgłasza się w Tracu. Upewnij się, czy przypadkiem nie istnieje już zgłoszenie problemu podobnego do twojego, a tworząc własne zgłoszenie trzymaj się ustalonych zasad.

Poprawianie błędów i rozwój

Jeśli dobrze posługujesz się językiem PHP i/lub JavaScript, a na dodatek znasz WordPressa na wylot, to możesz spróbować swoich sił w poprawianiu zgłoszonych błędów. W przypadku błędów w interfejsie lub domyślnych motywach niezbędna jest znajomość HTML i/lub CSS. Dużo przydatnych informacji na ten temat znajdziesz w oficjalnym podręczniku.

Możesz również zająć się tworzeniem własnych wtyczek lub motywów, a także pomocą w rozwoju tych już istniejących. W drugim przypadku najlepiej skontaktuj się najpierw z autorem wybranego rozszerzenia i zgłoś mu chęć pomocy.

Recenzowanie motywów

Mając jako taką wiedzę na temat motywów dla WordPressa i znając język angielski, możesz pomóc ekipie odpowiedzialnej za oficjalne repozytorium motywów i zostać recenzentem (reviewer). Każdy motyw zgłoszony do umieszczenia w repozytorium przechodzi proces weryfikacji, który niemal w całości jest wykonywany ręcznie. To samo dotyczy aktualizacji już istniejących motywów. Jak nietrudno się domyślić, kolejka oczekujących zgłoszeń rośnie bardzo szybko (w momencie pisania tego tekstu na weryfikację oczekiwało 140 nowych motywów i 14 aktualizacji) i każda para rąk do pomocy jest cenna.

Aby stać się częścią Theme Review Team, musisz zapoznać się z niezbędnymi informacjami dla początkujących recenzentów, a następnie poprosić o pierwszy motyw do zrecenzowania.

Tłumaczenie

Jeśli znasz język angielski i potrafisz posługiwać się językiem polskim, to możesz pomóc w tłumaczeniu WordPressa i powiązanych z nim projektów. Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz na oficjalnej stronie.

Podobnie jak w przypadku testów, możesz również tłumaczyć istniejące wtyczki i motywy. W większości przypadków wystarczy przesłać przetłumaczone pliki .po i .mo autorowi, ale dla niektórych wtyczek proces ten może wyglądać nieco inaczej – czasem trzeba wrzucić pliki do repozytorium w serwisie GitHub, a czasem skorzystać z zewnętrznego narzędzia (np. Transifex). Jeśli masz wątpliwości, zawsze możesz spytać autora wtyczki czy motywu – twórcy bardzo chętnie przyjmują tłumaczenia i pomagają tłumaczom jak tylko mogą.

Wsparcie użytkowników

Masz spore doświadczenie związane z WordPressem? Podziel się nim z innymi! Możesz odpowiadać na pytania użytkowników na oficjalnym forum, na forum WordPress.org.pl lub na grupach WordPress PL i WordPress Polska w serwisie Facebook.

Tworzenie dokumentacji

Niewiele osób o tym wie, ale istnieje polska wersja Codex, czyli oficjalnej dokumentacji WordPressa. Jest ona bardzo uboga i w tej chwili chyba nikt nie zajmuje się jej rozwojem. Dokumentacja ma formę wiki, czyli każdy może edytować i dodawać do niej strony (oczywiście stosując się do obowiązujących zasad).

Promocja

Promowanie WordPressa może mieć różne formy. Możesz polecać go znajomym, którzy chcą prowadzić bloga czy inną stronę internetową. Możesz zachęcać do udziału w WordUpach (lub zorganizować własnego) i WordCampach. Możesz również brać udział w tego typu imprezach, zarówno w roli prelegenta, jak i uczestnika, dzieląc się swoją wiedzą i nawiązując kontakty. Możesz pisać na temat WordPressa na swoim blogu, na Facebooku, Twitterze czy w dowolnych innych mediach.

Ze swojej strony zalecałbym jednak ostrożność. Nie ma rozwiązań idealnych, nadających się do każdego zastosowania – i WordPress nie jest tutaj wyjątkiem. Namawianie kogoś do używania WordPressa w sytuacji, w której znasz inne, lepsze narzędzie do rozwiązania danego problemu, nie jest w porządku i narobi więcej szkód niż pożytku.

Bezpośredni link