Firma Pingdom, zajmująca się monitorowaniem serwisów internetowych, przygotowała ciekawe zestawienie porównujące oprogramowanie, z jakiego korzystają najpopularniejsze blogi na świecie. Za wyznacznik popularności obrano ranking serwisu Technorati, agregującego i analizującego ponad 1,3 miliona blogów z całego świata. Z raportu wynika, że spośród 100 najpopularniejszych serwisów nieco ponad połowa (52%) korzysta z WordPressa, co oznacza wzrost o cztery punkty procentowe w porównaniu do poprzedniego roku (48%).
Ranking Technorati opiera się na współczynniku Technorati Authority, który jest obliczany na podstawie wpływu, jaki dany blog wywiera na blogosferę (między innymi na podstawie ilości linkujących stron). Ponieważ do wyliczeń brane są dane ze stosunkowo krótkiego okresu, współczynnik ten może bardzo szybko ulec znaczącej zmianie (jest aktualizowany codziennie).
Próbka 100 najpopularniejszych (według Technorati) blogów jest oczywiście zbyt mała, aby mogła być miarodajnym wyznacznikiem popularności czegokolwiek. Mimo że 52% to bardzo dobry wynik, to musimy pamiętać, że część znajdujących się w czołówce rankingu serwisów (na przykład wszystkie blogi należące do sieci Gawker) od bardzo dawna używa własnych CMSów, zbudowanych pod ich konkretne wymagania. Gdyby zamiast setki wziąć tysiąc czołowych blogów, to mogłoby się okazać, że wynik jest zupełnie inny.
Warto jednak zauważyć, że to właśnie na WordPressie działa spora część czołówki rankingu, w tym tak potężne i popularne blogi, jak Techcruch czy Mashable. CMS ten nie jest już traktowany jako przeznaczony tylko dla prostych, małych blogów i nie nadający się do stworzenia serwisu, który obsłuży duży ruch. Jest to na pewno argument przeciwko budowaniu własnych, kosztownych CMSów lub inwestowaniu w drogie w zakupie i późniejszym utrzymaniu komercyjne rozwiązania.
Ciekawy w omawianym zestawieniu jest również udział innych CMSów. 7 z najpopularniejszych blogów korzysta z Drupala, w tym również Twitter, który dosłownie kilka dni temu przeniósł się z Bloggera. Po 4 serwisy używają TypePada i Movable Type; tyle samo blogów korzysta z platformy BlogSmith, obecnej chyba tylko na blogach dawnej grupy Weblogs, Inc. (kupionej przez AOL).
Listę badanych blogów wraz z używanymi przez nie CMSami oraz porównanie nowego raportu z ubiegłorocznym zestawieniem można znaleźć na blogu Pingdom.