Bardzo popularna wtyczka WordPress SEO by Yoast już niedługo będzie dostępna w dwóch wersjach: darmowej i płatnej. Joost de Valk, autor rozszerzenia, opublikował tę informację na swoim blogu, wyjaśniając jednocześnie przyczyny, dla których zdecydował się na taki ruch, oraz ujawnił kilka szczegółów na temat przyszłości wtyczki i (co najbardziej interesujące) ceny wersji Premium.
Płatna wersja wtyczki ma pojawić się już w sierpniu i poza nowymi (jeszcze nieznanymi) funkcjami ma oferować dedykowane wparcie, świadczone przez Joosta i jego zespół. Jak przyznaje autor, dotychczasowa pomoc udzielana za pośrednictwem forum rozszerzenia, pozostawia wiele do życzenia, głównie jeśli chodzi o czas reakcji na zgłoszenia problemów. A tych w ostatnim czasie jest coraz więcej.
Niestety, cena wersji Premium nie będzie niska. Wtyczka będzie oferowana w abonamencie, którego rok będzie kosztował od 89 dolarów za jedną stronę do 349 dolarów za nieograniczoną liczbę stron. To dość dużo, niezależnie od tego jak dobre wsparcie zaoferuje autor i jak rozbudowane będą dodatkowe funkcje. Pamiętajmy również, że w ostatnim czasie większość pytań zadawanych na forum rozszerzenia dotyczyło jego błędów, a nie problemów z obsługą.
Rozumiem, że główny problem Joosta to brak czasu – jestem pewien, że woli spędzać go na pisaniu kodu niż na odpowiadaniu na pytania użytkowników. Jeśli tę drugą czynność ktoś ma robić za niego, to trzeba mu za to zapłacić. To normalne. Wygląda również na to, że jego komercyjne wtyczki (Video SEO i Local SEO) nie przynoszą wystarczająco dużych dochodów, aby mogły utrzymać darmowe projekty. Tak więc ruch polegający na wydaniu płatnej wersji darmowego rozszerzenia, używanego przez (dosłownie) miliony użytkowników, jest jak najbardziej słuszny i zrozumiały.
Warto dodać, że tego typu podejście nie jest niczym nowym. Bezpośrednia konkurencja, czyli wtyczka All in One SEO Pack, również posiada płatną wersję Pro, kosztującą 49 dolarów rocznie (niezależnie od ilości stron, na których jest ona zainstalowana).
Przy okazji Joost zapewnił, że inna z jego popularnych wtyczek, Google Analytics for WordPress, pozostanie bezpłatna.