State of the Word – WordPress coraz popularniejszy, kolejne wersje już niebawem

State of the Word

Na trwającej właśnie imprezie WordCamp San Francisco Matt Mullenweg podsumował dotychczasowy rozwój WordPressa i przybliżył plany dotyczące dalszych prac nad tym CMSem. Nie zabrakło również wyników ankiety przeprowadzonej niedawno wśród użytkowników i deweloperów, w której wzięło udział ponad 30 tysięcy osób z ponad 170 krajów. Prezentacja State of the Word pokazała, że mimo intensywnego rozwoju konkurencyjnych produktów popularność WordPressa wciąż rośnie.

Aktualnie z WordPressa korzysta 18,9 procent wszystkich stron internetowych, a liczba ta wzrosła w ciągu ostatniego roku o 2,2 punktu procentowego (z 16,7 procent). Wersja 3.5 od dnia premiery została pobrana ponad 46 milionów razy, czyli około 147 tysięcy razy dziennie. Imponujący jest również fakt, że na platformie WordPress.com tworzonych jest ponad 55 tysięcy nowych blogów dziennie. Mimo że po tygodniu 96 procent z nich zostaje porzuconych, to i tak jest to wynik godny pozazdroszczenia.

W ciągu roku (licząc od ostatniej prezentacji Matta) do oficjalnego repozytorium trafiło 336 nowych darmowych szablonów, czyli 2-3 razy więcej niż we wcześniejszym analogicznym okresie. Intensywnie rozwija się również zawierające ponad 26 tysięcy pozycji repozytorium wtyczek, do którego w ciągu ostatniego roku zgłoszono 9334 rozszerzenia, z czego zaakceptowanych zostało 6758.

Nie próżnowały również zespoły odpowiedzialne za mobilne aplikacje WordPressa dla systemów iOS, Android, Windows Phone – w sumie w ciągu roku wydano 15 aktualizacji.

Matt nie pominął również olbrzymiej roli, jaką w rozwoju WordPressa odgrywa skupiona wokół niego społeczność. Z nazwiska wymienił kilka osób, które w ostatnim roku miały największy wkład w rozwój CMSa. Nie zabrakło również kilku słów na temat WordCampów – imprez organizowanych na całym świecie pod patronatem Automattic. Odbyło się ich już w sumie 314, w tym 72 w ciągu ostatniego roku (również w Polsce).

Niestety, WordPress 3.6 (Oscar – na cześć Oscara Petersona) nie zostanie wydany w trakcie trwania imprezy. Oficjalna, stabilna wersja tej mocno już opóźnionej edycji powinna pojawić się niedługo, ale nie padły żadne daty.

Pojawiły się za to informacje dotyczące kolejnych edycji WordPressa. Wersja 3.7 ma zostać wydana już w październiku. Tak krótki cykl wydawniczy jest możliwy głównie dzięki przeniesieniu rozwoju niektórych funkcji do wtyczek (za przykład niech posłuży nowy wygląd panelu administracyjnego, który jest tworzony jako wtyczka MP6). W tej wersji skupiono się na stabilności i bezpieczeństwu, ulepszeniu pakietów językowych, a także wprowadzeniu automatycznych aktualizacji w ramach wersji głównej (na przykład z wersji 3.6.1 do 3.6.2).

WordPress 3.8 powinien pojawić się w grudniu. Nad rozwojem tej wersji Matt będzie czuwał osobiście. W tej edycji twórcy chcą trochę poeksperymentować, głównie jeśli chodzi o wygląd (na przykład panelu administracyjnego).

W przyszłym roku pojawi się również nowy szablon domyślny, który zgodnie z tradycją będzie nazywał się Twenty Fourteen. Ma być to motyw w stylu magazynowym, z funkcjami znanymi z płatnych szablonów premium, takimi jak slider czy rozbudowane możliwości konfiguracyjne.

Warto zatrzymać się na chwilę przy wynikach wspomnianej wcześniej ankiety na temat wykorzystania WordPressa. Zobaczmy do czego wykorzystują go użytkownicy:

  • CMS: 69% (w 2012 roku: 68%)
  • CMS/Blog: 20% (w 2012 roku: 25%)
  • Blog: 6% (w 2012 roku: 7%)
  • Platforma dla aplikacji: 7% (w 2012 roku: brak)

Zaskakuje małe wykorzystanie WordPressa do tego, do czego został stworzony – czyli do prowadzenia blogów. Jeśli chodzi o użycie CMSa jako platformy dla aplikacji, to mam na ten temat swoje zdanie. Domyślam się, że te 7 procent to głównie deweloperzy, którzy używają WordPressa jako podstawy do tworzenia różnych narzędzi na własne potrzeby (takich jak na przykład systemy obsługi klientów). Matt uważa jednak, że to użytkownicy korzystający z WordPressa w szerszym niż CMS/Blog zakresie (np. do eCommerce, gdzie w praktyce poza sklepem mamy również CRM, obsługę klienta, zamówienia, płatności i faktury).

Pełne, trwające prawie godzinę wystąpienie można obejrzeć w serwisie WordPress.tv.

Zdjęcie: David Laietta

Źródła: Post Status, TNW

Bezpośredni link