Czym się różnią WordPress.org i WordPress.com?

WordPress.org i WordPress.com
WordPress jest dostępny w dwóch formach: jako rozwijany na zasadach Open Source skrypt do pobrania i zainstalowania na własnym serwerze (WordPress.org) i jako gotowa do użycia platforma blogowa, gdzie od utworzenia własnej strony dzieli nas tylko szybka rejestracja (WordPress.com). Oba twory są utrzymywane i zarządzane przez firmę Automattic, odpowiedzialną za rozwój tego CMSa. Początkujący użytkownicy mają jednak często problem ze zrozumieniem różnic pomiędzy tymi formami oraz ich ograniczeń, a także z wyborem właściwego dla nich rozwiązania.

WordPress.org

Zacznijmy od popularniejszego i tańszego rozwiązania, czyli pobrania WordPressa z oficjalnej strony i zainstalowania go na własnym serwerze.

Koszty

Oczywistym jest, że będziemy do tego potrzebować serwera i (opcjonalnie) domeny – koszty są niewielkie i jeśli dobrze poszukamy, to zamkniemy się w kwocie kilkudziesięciu złotych na rok. Oczywiście tak tania opcja wystarczy nam tylko na samym początku – gdy nasz serwis się rozrośnie i zacznie go odwiedzać trochę więcej osób, będziemy zmuszeni poszukać jakiegoś lepszego (a co za tym idzie droższego) hostingu.

Możliwości

Do dyspozycji mamy niezliczoną ilość wtyczek i motywów, zarówno tych darmowych (pochodzących na przykład z oficjalnego repozytorium), jak i płatnych, o nieco większych możliwościach i ze wsparciem autorów. Możemy instalować co tylko nam się podoba, a także modyfikować używane dodatki według własnego widzimisię.

Ograniczenia i wady

W przypadku WordPressa zainstalowanego na własnym serwerze jesteśmy ograniczeni tylko możliwościami tego serwera. Jednocześnie to my jesteśmy odpowiedzialni za prawidłowe działanie i bezpieczeństwo naszego serwisu. To my musimy zadbać o regularne aktualizacje dodatków i motywów, o tworzenie kopii bezpieczeństwa i o monitorowanie strony.

WordPress.com

Platforma blogowa oferująca możliwość założenia własnej strony opartej na WordPressie w dosłownie kilka minut, bez konieczności kupowania serwera i instalacji czegokolwiek.

Koszty

Podstawowe konto jest wprawdzie darmowe, ale na nim daleko nie zajedziemy. Jeśli nie chcemy inwestować w kosztowne pakiety Enterprise (od 500 dolarów za miesiąc) lub VIP (od 3750 dolarów za miesiąc), to pozostaje nam płacić za poszczególne dodatki. Ich ceny również nie są zbyt atrakcyjne. Możliwość prowadzenia bloga pod własną domeną kosztuje 13 dolarów za rok (plus koszt samej domeny). Możliwość dostosowania kolorystyki serwisu, używanych fontów i dodania własnego arkusza stylów CSS to koszt 30 dolarów rocznie. Usunięcie reklam – 30 dolarów rocznie. 10 GB miejsca na nasze dane (w darmowym pakiecie są dostępne 3 GB) – 20 dolarów. Dodatki te można wprawdzie kupić w pakietach, ale ich ceny również nie są zachęcające.

Możliwości

Zakładając bloga na WordPress.com mamy pewność, że wytrzyma on praktycznie każde natężenie ruchu. Olbrzymia infrastruktura potrafi obsłużyć naprawdę sporą liczbę użytkowników, a jednocześnie nawet darmowe konta nie mają żadnych ograniczeń transferu czy ilości odwiedzających. Nie interesują nas kwestie tworzenia kopi bezpieczeństwa, aktualizacji ani zabezpieczenia naszego serwisu – wszystko to robią za nas pracownicy Automattic. To naprawdę komfortowa sytuacja, szczególnie dla mniej zaawansowanych użytkowników. Podsumowując wszystkie te zalety może się okazać, że wykupienie jednego z dostępnych pakietów wcale nie jest takie drogie.

Do naszej dyspozycji jest ponad 150 darmowych motywów i 50 motywów płatnych. Wszystkie są regularnie sprawdzane i aktualizowane, więc nie musimy się martwić o ich jakość. Każda strona założona na WordPress.com posiada wbudowane statystyki oraz rozbudowane narzędzia społecznościowe (do integracji z popularnymi serwisami oraz do promowania naszych wpisów na stronach WordPress.com).

Ograniczenia i wady

Najważniejszym ograniczeniem, o którym często nie wiedzą początkujący użytkownicy, to brak możliwości instalacji własnych wtyczek i motywów (niezależnie skąd pochodzą). Nie ma żadnej możliwości obejścia tego ograniczenia, chyba że wykupimy pakiet VIP za 3750 dolarów miesięcznie (co jest oczywiście bez sensu). Jeśli nasz serwis wymaga skorzystania z jakichś wtyczek, to jedynym rozwiązaniem jest zainstalowanie WordPressa na własnym serwerze.

W serwisach działających na platformie WordPress.com nie można zamieszczać reklam, w tym również linków do niektórych programów partnerskich. Wpisy sponsorowane również nie są dozwolone. To spore ograniczenie jeśli chcemy w ten sposób zarabiać na swoim blogu.

Mimo że przy zakładaniu bloga mamy wybór języka polskiego, to ilość braków w tłumaczeniu jest bardzo duża. W przypadku panelu administracyjnym można na to przymknąć oko, ale brak tłumaczeń szablonów (a co za tym idzie niektórych widocznych dla odwiedzających elementów strony) może być już problemem.

Podsumowanie

Wybór jednego z opisanych rozwiązań zależy głównie od naszych potrzeb. Jeśli potrzebujemy prostego bloga, bez żadnych wodotrysków czy zaawansowanych modyfikacji, a jednocześnie nie jesteśmy biegli w związanych z WordPressem kwestiach technicznych, to WordPress.com może się okazać dla nas odpowiedni. Jeśli jednak budujemy bardziej zaawansowaną stronę, chcemy albo musimy korzystać z wtyczek lub potrzebujemy unikalnego, stworzonego specjalnie dla nas wyglądu strony, to instalacja WordPressa na własnym serwerze jest jedynym sensownym rozwiązaniem.

Bezpośredni link