Oficjalne repozytorium WordPressa zawiera olbrzymią ilość darmowych wtyczek i szablonów, których możemy używać w dowolny sposób i do dowolnych celów. Zobaczmy które z nich cieszyły się największą popularnością wśród użytkowników w 2012 roku.
20 najpopularniejszych wtyczek w 2012 roku
Lista najczęściej pobieranych w ubiegłym roku wtyczek nie jest szczególnie zaskakująca, aczkolwiek znajduje się na nich kilka rozszerzeń, których nie podejrzewałbym o aż taką popularność.
Na pierwszym miejscu, z olbrzymią przewagą nad miejscem drugim, króluje Akismet, dołączana do paczki instalacyjnej WordPressa wtyczka walcząca ze spamem w komentarzach. Jeśli korzystamy z wbudowanego systemu komentarzy, to instalacja tego rozszerzenia jest po prostu niezbędna.
Na drugim i dwunastym miejscu uplasowały się wtyczki służące do tworzenia formularzy kontaktowych. Są to odpowiednio Contact Form 7 i Fast Secure Contact Form. Z tego pierwszego rozszerzenia korzystam od dłuższego czasu i nie mam do niego żadnych zastrzeżeń. Wadą z punktu widzenia mało zaawansowanych użytkowników może być brak wizualnego edytora formularzy. Dostępny jest za to dość zaawansowany kreator pól formularza, dzięki któremu łatwo możemy zorientować się w możliwościach wtyczki. Zdecydowanie warto poświęcić kilka minut na opanowanie tego rozszerzenia.
Trzecie miejsce zajmuje wtyczka All in One SEO Pack, która przez długi czas była najlepszym rozszerzeniem wspomagającym optymalizację stron opartych na WordPressie pod kątem SEO. Wydaje się jednak, że okres świetności ma już ono za sobą, bo aktualnie najlepszym tego typu dodatkiem jest WordPress SEO by Yoast, który zajął szóste miejsce w zestawieniu i z miesiąca na miesiąc staje się coraz popularniejszy.
Miejsce czwarte okupuje Jetpack, wtyczka firmy Automattic, będąca rozwiązaniem typu „wiele w jednym”. Składa się ona z modułów, które można w dowolnym momencie włączać i wyłączać, a które dodają do WordPressa funkcje znane z usługi WordPress.com (więcej na jej temat można przeczytać tutaj). Ja widać, intensywna promocja tej wtyczki odniosła oczekiwany skutek.
Piąte miejsce zestawienia jest dla mnie lekkim zaskoczeniem. Wtyczka Google XML Sitemaps nie powinna mieć w ogóle racji bytu, ponieważ wszystkie jej funkcje zostały umieszczone we wtyczkach wspomagających SEO. Najwyraźniej jednak ludzie bardziej ufają temu rozszerzeniu.
Miejsce siódme to prawdziwy weteran, czyli NextGEN Gallery. Jest to wtyczka pozwalająca na tworzenie rozbudowanych galerii zdjęć. Nie podoba mi się jak działa, jest z nią wiele problemów (szczególnie w przypadku bardziej rozbudowanych szablonów) i nie widzę sensu w korzystaniu z niej. Najwyraźniej jednak jestem w tej opinii odosobniony.
Na dziewiątym miejscu znajduje się wtyczka, z którą nie do końca wiadomo co się stało. Rozszerzenie GTranslate przebojem zdobyło bardzo dużą popularność, po czym zniknęło, a raczej zostało przemianowane na gtw. Wtyczka ta pozwala na automatyczne tłumaczenie zawartości naszej strony na różne języki – korzysta w tym celu z translatora Google, więc cudów spodziewać się nie można.
Dziesiąte miejsce zestawienia zajmuje wtyczka Google Analytics for WordPress. Dzięki niemu możemy skonfigurować praktycznie wszystkie, nawet najbardziej zaawansowane funkcje monitorowania strony za pomocą Google Analytics bez konieczności dotykania kodu naszego szablonu.
WP Super Cache to jedna z dostępnych wtyczek do przyśpieszania WordPressa i zmniejszania generowanego przez niego obciążenia serwera za pomocą zaawansowanego systemu cache. Posiada również kilka dodatkowych funkcji związanych z wydajnością strony, takich jak na przykład obsługa CDN. Bezpośrednią konkurencją tej wtyczki jest W3 Total Cache – produkt nowszy i zdobywający coraz większą popularność.
Prawda jest jednak taka, że większość osób korzystających z tego typu rozszerzeń nie do końca wie po co ich używa i jak one działają. To jest jednak temat na osobny tekst.
Zajmująca trzynaste miejsce wtyczka WP-PageNavi to jedno z tych rozszerzeń, które powinny się znaleźć na każdej stronie opartej na WordPressie. Domyślnie nawigacja pomiędzy stronami odbywa się za pomocą linków „Starsze wpisy” i „Nowsze wpisy”. Wtyczka ta zastępuje to niezbyt udane rozwiązanie nawigacją zawierającą numery stron – przykład można zobaczyć chociażby na tym blogu (na samym dole listy wpisów).
WPtouch to wtyczka, która stała się szalenie popularna jeszcze zanim powszechne stały się szablony responsywne (czyli dostosowujące swój wygląd do rozdzielczości ekranu). Jest to po prostu szablon przeznaczony dla urządzeń mobilnych, tyle że bardzo rozbudowany i działający całkowicie automatycznie.
Piętnaste i szesnaste miejsce zestawienia zajmują wtyczki Ultimate TinyMCE i TinyMCE Advanced. Służą one do rozszerzania możliwości wbudowanego w WordPressa edytora wizualnego, a więcej na ich temat można znaleźć w tym wpisie.
Na siedemnastej pozycji znajduje się kolejny weteran – Yet Another Related Posts Plugin. To wtyczka służąca do generowania list podobnych wpisów. Posiada dość rozbudowany algorytm wybierania powiązanych treści, a na dodatek bardzo łatwo można dostosować jej wygląd do własnych potrzeb. Przykład jej działania można zobaczyć po lewej stronie tego wpisu, pod informacjami o autorze i dacie publikacji.
Miejsce osiemnaste zajmuje wtyczka WP-e-Commerce, dzięki której można zamienić WordPressa w sklep internetowy. Wróżę jej jednak szybkie odejście do lamusa, bo popularność bardzo szybko zdobywa stosunkowo nowy gracz na tym rynku, czyli WooCommerce.
Na koniec dwie wtyczki, których nie podejrzewałem o aż taką popularność. Pierwszą z nich jest Add Link to Facebook, która pozwala na automatyczne publikowanie linków do naszych wpisów na Facebooku (obsługuje profile, strony i grupy). Sociable umożliwia z kolei dodanie do strony niespecjalnie dobrze wyglądającego boksu z ikonkami umożliwiającymi dodanie przeglądanego wpisu do różnych serwisów społecznościowych.
Wtyczka | Pobrań | |
---|---|---|
1 | Akismet | 5466227 |
2 | Contact Form 7 | 3728073 |
3 | All in One SEO Pack | 3650479 |
4 | Jetpack by WordPress.com | 2793293 |
5 | Google XML Sitemaps | 2427442 |
6 | WordPress SEO by Yoast | 2334190 |
7 | NextGEN Gallery | 2031602 |
8 | WordPress Importer | 1919815 |
9 | GTranslate (aktualnie gtw) | 1618735 |
10 | Google Analytics for WordPress | 1311213 |
11 | WP Super Cache | 1179589 |
12 | Fast Secure Contact Form | 1120544 |
13 | WP-PageNavi | 1022031 |
14 | WPtouch | 1004889 |
15 | Ultimate TinyMCE | 859813 |
16 | TinyMCE Advanced | 817767 |
17 | Yet Another Related Posts Plugin | 697024 |
18 | WP e-Commerce | 674621 |
19 | Add Link to Facebook | 628930 |
20 | Sociable | 575593 |
20 najpopularniejszych szablonów w 2012 roku
Pierwsze miejsca na liście najczęściej pobieranych w 2012 roku szablonów nie są zaskakujące.
Dwie pierwsze pozycje zajmują domyślne szablony WordPressa – Twenty Ten i Twenty Eleven (Twenty Twelve został wydany we wrześniu, a do WordPressa trafił wraz z wersją 3.5 w grudniu – dlatego nie zdążył zebrać wystarczającej do znalezienia się w zestawieniu liczby pobrań).
Znajdujący się na trzecim miejscu szablon Responsive dość szybko zdobył zasłużoną popularność. Jak sama nazwa wskazuje, jest on responsywny, a na dodatek ma całkiem bogatą jak na darmowy szablon listę funkcji. No i całkiem sensownie wygląda.
Znajdujący się na piątym miejscu PageLines to nie tyle szablon, co framework, charakteryzujący się wbudowanym edytorem drag & drop, dzięki któremu całą stronę możemy zbudować bez konieczności grzebania w kodzie. Możliwości PageLines są imponujące, aczkolwiek aby pełni jego funkcje musimy zainwestować w płatną wersję.
Z pozostałymi szablonami najlepiej zapoznać się samodzielnie, bo to, czy się spodobają czy nie, to kwestia gustu.
Szablon | Liczba pobrań | |
---|---|---|
1 | Twenty Ten | 619807 |
2 | Twenty Eleven | 616246 |
3 | Responsive | 407601 |
4 | Suffusion | 313600 |
5 | PageLines | 295525 |
6 | iFeature | 294361 |
7 | Graphene | 224169 |
8 | Mantra | 220009 |
9 | Delicate | 214557 |
10 | Easel | 212298 |
11 | Hatch | 189422 |
12 | Business lite | 186648 |
13 | ColorWay | 176810 |
14 | Toolbox | 160577 |
15 | Eclipse | 152845 |
16 | Atahualpa | 147684 |
17 | News | 145643 |
18 | WP-Creativix | 143790 |
19 | EvoLve | 143143 |
20 | Platform | 142719 |
Jak powstało to zestawienie
Przeanalizowanych zostało 33067 wtyczek i 6458 szablonów, z czego 29418 wtyczek i 1718 szablonów pobrano w 2012 roku co najmniej jeden raz. Miejsce w rankingu zależy od tego ile razy pobrano dany element w 2012 roku (od 1 stycznia do 31 grudnia).