WordPress jako sklep internetowy – którą wtyczkę wybrać?

WordPress e-commerceWordPress na dobre zadomowił się w branży e-commerce – ilość sklepów wykorzystujących do działania ten CMS jest już całkiem spora i cały czas rośnie. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka: łatwość obsługi WordPressa, duża ilość gotowych rozszerzeń i szablonów, dostępność doświadczonych programistów i web deweloperów czy relatywnie niski koszt uruchomienia sklepu.

Zobaczmy więc jakie możliwości mają osoby chcące uruchomić sklep internetowy w oparciu o WordPressa, jakie są rzeczywiste koszty ich wdrożenia, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze rozszerzenia i które wtyczki można od razu odrzucić.

Kryteria wyboru

Zanim wybierzemy wtyczkę, za pomocą której stworzymy nasz sklep internetowy, musimy sprecyzować nasze wymagania – od nich bowiem zależy czy dane rozszerzenie w ogóle powinniśmy brać pod uwagę. Nie ma (niestety albo na szczęście – zależy jak na to spojrzeć) rozwiązań na tyle uniwersalnych, aby nadawały się one do absolutnie każdego zastosowania.

Pamiętajmy też, że prawie wszystkie (z jednym – chlubnym – wyjątkiem) wtyczki e-commerce dla WordPressa powstają poza granicami naszego kraju, a co za tym idzie są one tworzone w języku angielskim, w którym również jest napisana dokumentacja i udzielane jest wsparcie. I o ile dla większości z nich dostępne jest polskie tłumaczenie interfejsu, o tyle z dokumentacją nie jest już tak dobrze (o wsparciu w ogóle nie wspomnę).

Aby oszczędzić Wam kłopotu, odrzuciłem całkowicie wtyczki, które z jakiegoś powodu nie nadają się do wykorzystania w polskich warunkach.

Dostępne wtyczki e-commerce

Praktycznie wszystkie wtyczki pozwalające na uruchomienie sklepu na WordPressie posiadają komplet niezbędnych funkcji, takich jak zarządzanie produktami i ich kategoriami, obsługa stanów magazynowych, sprzedaż produktów wirtualnych i do pobrania (plików), obsługa różnych metod wysyłki, rabaty i kody promocyjne, rozbudowane opcje obliczania kosztów wysyłki czy różnego rodzaju widgety do prezentacji produktów.

Tradematik

Tradematik

Zacznę od Tradematik – jedynej polskiej wtyczki pozwalającej zamienić WordPressa w sklep internetowy. Jak można się domyślić czytając jej slogan reklamowy, powstała ona głównie z myślą o polskich klientach. Posiada dokumentację w języku polskim, a autor oferuje bezpłatne wsparcie oraz pomoc w instalacji. Wtyczka ma wbudowaną obsługę płatności za pośrednictwem serwisów DotpayTransferuj.pl.

Tradematik podchodzi do tematu nieco inaczej niż konkurencja. Wtyczka jest znacznie prostsza – działa bardziej jak koszyk niż pełnoprawny sklep. Nie znajdziemy w nim katalogu produktów czy rozbudowanej konfiguracji. Stroną produktu może stać się każda opublikowana strona lub wpis – wystarczy że w specjalnym boksie na stronie edycji wprowadzimy cenę. Rozwiązanie to jest łatwe w użyciu i konfiguracji, jednak sprawdzi się tylko w przypadku niewielkiej ilości produktów – nie wyobrażam sobie obsługiwania w ten sposób sklepu oferującego kilkaset różnych przedmiotów.

Rozszerzenie jest płatne – kosztuje 69 zł, co nie jest wygórowaną kwotą, szczególnie jeśli porównamy ją z cenami samych bramek płatności dla konkurencyjnych wtyczek sklepowych.

WP e-Commerce

WP e-Commerce

Prawdziwy weteran WordPressowego e-commerce, który w repozytorium pojawił się w 2007 roku i do dnia dzisiejszego zanotował ponad 2,5 miliona pobrań. Wtyczka jest wciąż rozwijana, ale tempo wprowadzania zmian i nowości nie jest imponujące, podobnie jak czas reakcji na zgłaszane błędy i problemy (a tych w ostatnim czasie jest coraz więcej).

Interfejs WP e-Commerce jest dostępny w języku polskim, ale tłumaczenie nie jest kompletne. W Sieci można również znaleźć płatne pliki językowe dla tej wtyczki, ale nie miałem okazji sprawdzić ich w praktyce, tak więc nie wiem na ile są kompletne i różnią się od tych dostarczanych razem z wtyczką.

Wtyczka jest rozwijana w modelu freemium – samo rozszerzenie jest darmowe, a płatne są dodatkowe funkcje. Większość potrzebnych do działania sklepu funkcji znajduje się w bezpłatnej podstawie, ale nie oznacza to, że nie czekają nas wydatki. Kupić będziemy musieli chociażby wtyczkę do obsługi wybranej polskiej bramki płatności (dostępne są bramki dla Dotpay, Transferuj.plPrzelewy24 – każda z nich kosztuje 123 zł brutto).

Warto wspomnieć, że WP e-Commerce posiada wbudowane wsparcie dla sklepów wielojęzycznych (za pomocą wtyczki WPML) oraz dla instalacji sieciowych (Multisite).

Jigoshop

Jigoshop

Jigoshop to wtyczka, której po prostu nie udało się przebić – a szkoda. Do repozytorium WordPressa trafiła w połowie 2011 roku i od tamtej pory pobrana została zaledwie 275 tysięcy razy. Zanim rozszerzenie to zdążyło stać się popularne, jego kod wzięła ekipa WooThemes i zrobiła z niego WooCommerce.

Polskie tłumaczenie interfejsu wtyczki jest niekompletne. Z polskich bramek płatności dostępna jest tylko jedna: dla PayU (65 dolarów). Na stronie OptArt (firmy zajmującej się m. in. tworzeniem rozszerzeń dla Jigoshop) możemy znaleźć jeszcze DotpayPrzelewy24, ale nie da się ich kupić. W praktyce utrudnia to korzystanie z wtyczki w polskich warunkach.

Jigoshop jest wtyczką freemium (bezpłatna z opcjonalnymi płatnymi dodatkami).

WooCommerce

WooCommerce

Rozszerzenie WooCommerce powstało na bazie wspomnianej wcześniej wtyczki Jigoshop. Jego premiera wywołała wiele kontrowersji (ponad 360 komentarzy pod wpisem na blogu), głównie związanych z wydzieleniem niektórych funkcji do płatnych rozszerzeń i cenami dodatków. Nie zmienia to jednak faktu, że WooThemes wykonało przy tej wtyczce kawał dobrej roboty i w mojej opinii stworzyło najlepszy dostępny sklep dla WordPressa. W ciągu dwóch lat od premiery pobrano je ponad 1,5 miliona razy – a to o czymś świadczy. Nie ma jednak róży bez kolców.

Zobacz także: Ile naprawdę kosztuje sklep na WooCommerce?

Dodatki do WooCommerce nie należą do najtańszych, ale ich wybór jest bardzo duży. Dostępne są bramki płatności dla wszystkich liczących się polskich systemów (Dotpay, Przelewy24, PayUTransferuj.pl) – każda z nich kosztuje 99 zł.

Dostarczane razem z wtyczką polskie tłumaczenie jest niekompletne. Jeśli chcemy korzystać z aktualnych plików językowych, musimy je pobrać (za darmo) ze strony WP Desk i samodzielnie skopiować do odpowiedniego katalogu na serwerze. Problem w tym, że czynność tę będziemy musieli powtórzyć po każdej aktualizacji wtyczki. Autor tłumaczenia poinformował mnie, że nie zamierza dołączyć go do wtyczki, bo używa go do promocji swoich płatnych dodatków. Rozumiem takie podejście, ale nie podoba mi się ono.

Zobacz także: 56 darmowych motywów dla WooCommerce

Poza dużą ilością różnorodnych dodatków (niestety, w większości dostępnych tylko w języku angielskim) do wyboru mamy całą masę szablonów ze wsparciem dla WooCommerce – zarówno darmowych, jak i komercyjnych. To znacznie ułatwi nam uruchomienie sklepu z wykorzystaniem tej wtyczki.

Inne wtyczki e-commerce

To oczywiście nie wszystkie rozszerzenia, które pozwalają na uruchomienie sklepu na WordPressie. Te, których nie opisałem, nie nadają się jednak do wykorzystania w polskich warunkach – głównym problemem jest brak obsługi polskich bramek płatności, że nie wspomnę o braku tłumaczenia. Jeśli jednak komuś wystarczą płatności za pośrednictwem PayPala, to może wypróbować któreś z nich.

Easy Digital Downloads

Świetna wtyczka służąca do sprzedaży produktów „wirtualnych”, takich jak pliki, kody aktywacyjne czy subskrypcje. Jest bardzo dobrze napisana, łatwo tworzy się dla niej rozszerzenia i posiada dużą bazę dodatków. Jest dystrybuowana w modelu freemium – sama wtyczka (w pełni funkcjonalna) jest dostępna za darmo, płatne są jedynie rozszerzenia.

Niestety, wśród licznych dodatków nie znajdziemy polskich bramek płatności. Wtyczka jest za to przetłumaczona na nasz rodzimy język (tłumaczenie nie jest jednak kompletne).

Exchange

Stosunkowo młoda, ale zbierająca całkiem niezłe opinie wtyczka stworzona (podobnie jak Easy Digital Downloads) do sprzedaży produktów wirtualnych. Ciekawostką jest fakt, iż Exchange jest zbudowany z modułów – aktywujemy tylko te, które są nam potrzebne. W ostatniej aktualizacji otrzymała bardzo prosty moduł do obsługi wysyłki, dzięki któremu można sprzedawać również istniejące fizycznie towary.

Wtyczka nie jest przetłumaczona na język polski i nie obsługuje żadnych polskich bramek płatności.

Którą wtyczkę wybrać?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jak już wspomniałem wcześniej, wszystko zależy od naszych potrzeb. Jeśli nie potrzebujemy zaawansowanych funkcji i wystarczy nam prosty, ale w pełni funkcjonalny mechanizm do sprzedaży niewielkiego asortymentu produktów, to możemy wybrać polskiego Tradematika. Jeśli nasze wymagania są nieco większe, to z pewnością spełni je WooCommerce – musimy się jednak przygotować na wydatki rzędu kilkuset złotych rocznie, bo rozszerzenia do tej wtyczki nie są tanie (chyba że nie będziemy potrzebować żadnych).

Nie możesz się zdecydować? Wybierz najpopularniejsze rozwiązanie!

Mimo że nie jestem zwolennikiem podążania za tłumem, to w tym konkretnym przypadku takie podejście może się okazać najwłaściwsze. Dla najpopularniejszej wtyczki najłatwiej znaleźć wsparcie, osobę do pomocy, potrzebne rozszerzenie czy porządny szablon.

Czy warto w ogóle inwestować w sklep na WordPressie?

Jeśli nie mamy doświadczenia z żadnym systemem obsługi sklepu internetowego, to wybór WordPressa jako platformy e-commerce może się okazać całkiem niezły. Nie będziemy musieli zapoznawać się z zupełnie nowym panelem administracyjnym czy nowymi mechanizmami działania, a programiści docenią możliwości jakie daje znany i sprawdzony system uchwytów (akcje i filtry). Na plus przemawia również łatwość zintegrowania wtyczki e-commerce ze stroną internetową – sklep będzie po prostu kolejną podstroną naszego serwisu.

Jeśli ktoś nie jest przekonany czy sklep na WordPressie spełni jego oczekiwania, to zawsze może po prostu zainstalować wybraną wtyczkę i samodzielnie sprawdzić ją w działaniu – większość z nich jest dostępna za darmo.

Bezpośredni link

  • Bartosz

    Fajne podsumowanie. Mi również szkoda Jigoshop’a, jeszcze niedawno trzymał się całkiem nieźle w porównaniu do WooCommerce, jeśli chodzi o ilość pobrań, ale ta różnica coraz szybciej rośnie, niestety. A co do ekipy Woo – robią fajne rzeczy, w ciekawej estetyce, ale nie odpowiada mi „grzech pierworodny” popełniony przy WooCommerce – nie dość, że zgarnęli cały kod Jigoshopa zmieniając jedynie nazwy funkcji i tabel w bazie to podkupili 2 programistów, którzy tenże kod napisali (pracujących wówczas dla Jigoshop). Słabe.

  • bastetmilo

    Zapomniałeś o http://www.sleekstore.pl/ :>

    • Zwrócono mi już na to uwagę na Facebooku. ;) Wtyczka ta wyleciała mi kompletnie z głowy. Poza tym nie widziałem jej nigdy w działaniu, więc trudno mi cokolwiek na jej temat napisać.

  • Agnieszka Bury

    Bardzo ciekawe zestawienie. Dzięki. Bartek, czy dobrze rozumiem. Gdybym chciała użyć WooCommerce z bramkami płatności dla wszystkich najważniejszych polskich systemów, to muszę się liczyć z kosztem 400zł?

  • emperor

    Nie korzystałem nigdy z bramek i mam jedno pytanie. Korzystanie z usług pośredników jest zdaje się płatne. Czy w momencie zakupu bramki dostajemy dostęp do pośrednika, czy musimy się również tam zarejestrować i zapłacić? Podejrzewam, że raczej ta druga opcja.

    • Jest dokładnie tak, jak podejrzewasz – zakup bramki nie ma nic wspólnego z dostępem do systemu płatności. Firmy pośredniczące pobierają prowizję od każdej zrealizowanej płatności, którą po prostu odliczają sobie od kwoty, jaką Ty otrzymujesz na konto.

  • Ostatnio pracowałem przy stronie dla pewnej restauracji i w themie, który chcieli mieć przerobiony był właśnie WooCommerce. Ogólnie fajny plugin, chociaż niektóre funkcje są niepotrzebnie skomplikowane lub poukrywane. Głównym minusem jest to tłumaczenie, które niby jest też w pełnej wersji, ale wgrywanie go od nowa po każdej aktualizacji jest problematyczne, szczególnie jeśli robimy stronę dla kogoś.

  • Michał

    Czy może Pan polecić jakąś wtyczkę, która pozwoli wykonać tylko katalog produktów? Jest grupa towarów, których nie można sprzedawać drogą internetową, a dobrze jest umożliwić klientom zapoznanie się z ofertą online i ułatwić sformułowanie zapytania ofertowego. Na tę chwilę posługuję się galerią, ale wprowadzanie opisów, rozmiarówek itp. jest bardzo niewygodne…

    • Do tego celu można użyć jednej z opisanych wtyczek. Np. WooCommerce pozwala na wyłączenie możliwości kupienia wybranych produktów – czyli w praktyce sklep staje się czymś w rodzaju katalogu.

  • oloo

    z tego co widze to da sie kupic na OptArt bramki platnosci.
    stawiam teraz sklep na jigoshop i mam nadzieje ze wszystko pojdzie OK.
    robilem juz jedna stronke pod jigoshop ale bez opcji kupna, wykorzystalem narazie tylko strukture katalogow / cech i ogolnie wszystko co chcialem dalo sie zrobic bez wiekszych problemow.

    • oloo

      zapomnialem dodac: przeczytalem artykul i lekko sie zmartwilem ;) czy aby na pewno wszystko pojdzie OK przy sklepie ktory stawiam.

      • Niestety, bramek płatności wciąż nie da się kupić – po kliknięciu przycisku „Kup Teraz” zostaniesz przeniesiony na nieistniejącą stronę. Zawsze można oczywiście spróbować skontaktować się z firma OptArt bezpośrednio.

        A dlaczego coś miałoby pójść nie OK? ;)

        • remserwis

          Hmm, powstaje pytanie dlaczego kupować rozwiązania sklepowe od kogoś kto sam nie ogarnia tematu sprzedaży swoich produktów…

  • Ostatnio transferuj.pl wydał darmowy dodatek dla WooCommerce.

    Dodam jeszcze od siebie, że ostatnio testowałem parę rozwiązań e-commerce pod WP i wygrał WooCommerce. Jigoshop z tego co pamiętam nie chciał tworzyć wariantów produktów. WooCommerce wygrał jeszcze tym że znalazłem wspomnianą w artykule stronę WP Desk. Z minusów, które zauważyłem podczas korzystania z WooCommerce:

    – Brak wyboru płatności dla dostawy (WP Deskt rozwiązał ten problem 99 zł)
    – Bardzo nieprzyjazna edycja wariantów

  • kinio

    Witam – czy jest w stanie ktoś mi podpowiedzieć ;) mam zagwozdkę – jak utworzyć, jakiej wtyczki/widżetu użyć by w sklepie który tworzę – móc stosować filtrowanie produktów np. mam kilka lakierów do paznokci – a klient życzy sobie wybrać np. tylko różowe tylko jednego producenta …hmm, ktoś podpowie ? Pozdrawiam

    • Chyba każda z opisanych wtyczek ma taką opcję. Na przykład w WooCommerce takie filtrowanie ułatwia widget ‚Layered Navigation’ lub wtyczka ‚Ajax Layered Navigation’, ale i bez nich da się coś takiego zrobić.

      • kinio

        Czy coś polecacie do sklepu opartego o sklep WPEC ?

  • kinio

    Witajcie – jedno pytanie – postawiłem testowy sklep – następnie przeniosłem go finalny serwer innym adresem www …ale teraz gdy klikam na podsumowanie koszyka – przenosi cały czas mnie do sklepu pod starym adresem – jak to naprawić ???

    …dodam że chodzi o platformę WPEC

    Pozdrawiam

  • Radek

    ja używałem woocommerce ale jak wypełniałem formularz i zatwierdz, to błąd sie pojawiał, że ciasteczka wygasły. Gdy odinstalowałem i zainstalowałem wp-ecommerce, to miałem problemy z wyświetleniem wp-ecommerce.

  • Paulina

    Witam, W sprawie Jigoshopa – wtyczki płatności na stronie OptArt już mozna kupić :) Przycisk Kup teraz przekierowuje nas na stronę Jigoshopu (w przypadku PayPal Pro i Google Checkout), wszystkie inne wtyczki (nie tylko bramki płatności) można zakupić przez sklep OptArt http://wp-extensions.net/ i otrzymać polskie faktury vat. Polskie tłumaczenie też jest już pełniejsze, a w najbliższym czasie Jigoshop planuje wprowadzić sporo zmian, co z pewnością zaważy na proporcji pobrań w porównaniu z Woo.
    Dodatkowo warto powiedzieć, że OptArt jako partner Jigoshop zajmuje się supportem (można się dogadać po polsku).oraz pisze rozszerzenia do wtyczki na zlecenie klientów.

  • Michał

    Jeśli chodzi o Easy Digital Downloads, tutaj jest dostępne aktualizowane na bieżąco, dobre tłumaczenie: http://upsell.pl/sklep/polskie-tlumaczenie-easy-digital-downloads/

  • Pawel Gontarek

    Fajen podsumowanie – kradę :)

  • Anita

    hey dzieki za ten wpis,czyli jak mam bloga na wordpress i zainstaluje sobie np WooCommerce to moge sobie pocwiczyc funkcje tej wtyczki zanim realnie otworze sklep ,dobrze zrozumialam?

    • Możesz. Aczkolwiek do zabawy to raczej polecałbym osobną instalację WordPressa.

  • Paweł Kowalski

    Interesuje mnie prosty sklep do sprzedaży około 200 artykułów, ale warunkiem jest możliwość integracji z zakupami Google. Może coś wiecie na ten temat? W artykule o tym nie wspomniano.

  • adamkam

    Dzięki za to podsumowanie. Klarowne i obiektywne.

  • Opublikowane tu zestawienie jest pomocne dla każdego, kto zaczyna pracę ze sklepami opartymi na WordPressie.

  • and1rzej

    czy coś takiego da się postawić na WP za pomocą wtyczki, wszystko jedno czy płatnej czy darmowej:

    https://www.norauto.pl/koszyk/lista

  • Polecam jeszcze wtyczkę Fast Micro Pay do powyższego rankingu.

  • Trcohę się od czasu tego artykułu zmieniło. Pojaiwł się Stripe, Braintree itp… a i można się też tym spiąć szybko i bez kodowania z wieloma bramkami: https://pl.wordpress.org/plugins/payzard/